Resor

Norgesemester 2023

NORGE. Efter MHF:s Campingträff i Rossön norr om Strömsund i Jämtland var det lämpligt att köra om Norge hem. I Mörsil före Åre åt vi på ett Rekondcenter, omskrivet i ICA kuriren, det var ett mysigt ställe med bara vegetarisk mat och mycket folk. Körde sedan via Åre till Trondheim, där vi inte stannade då vi varit där flera gånger tidigare. Nu liksom tidigare var där mycket stora vägarbeten på E 6 an.

Vi styrde färden mot Kristiansund som är en fin stad att besöka, därifrån kan man ta färja över till Havskustvägen och vidare till Molde, men vi valde att köra en omväg till Molde för att sen köra den omtalade 8.5 km långa Havskustvägen fram och tillbaka. Vägen tog 12 år att bygga och räknas som en av Europas finaste vägar med sina krumbuktande broar. Tyvärr var det regnigt väder så det blev inga bra bilder men vi har några bilder från ett tidigare besök. På väg till Ålesund passerade vi uppfarten till Trollstigen.

Även i Ålesund regnade det men även här har vi som väl var bilder från ett tidigare besök. Förra gången gick vi de 418 trappstegen upp till Fjällstua på Asklandsberget, men dåligt väder och nu är benen äldre så vi körde upp i stället. Det gick bra men parkera gick inte och köra ner tog tid för turistbussarna som inte kom in på parkeringen blockerade utfarten, när det blev fritt körde vi efter en buss som hade följebil före som stoppade mötande bilar när det var så smalt så dom inte kunde möta en buss.

Läs mer: Norgesemester 2023

Blomsterparaden & Keukenhof i Holland

HOLLAND. Färden gick via Öresundsbron till Köge o vill man slippa den intensiva trafiken på motorvägen så kan man köra kustvägen till Köge, men där är många rondeller. I Köge bodde vi på campingen söder om staden med c:a 15 min gångväg till centrum. Efter Köge mot Fyn o stora o lilla bältsbroarna o vidare mot Tyskland o Elbe. Vid Elbe campade i Brunsbytel och där kunde vi se containerbåtarna på väg till Hamburg.

Vid Gluckstadt tog vi färjan över Elbe. Efter Elbe körde vi neråt mot Bremen o då mötte vi våren, en väg som vi rekommenderar och vi körde samma väg hem för där var så fint. Efter en färjetur i Bremen körde vi norrut mot Oldenborg och Groningen och sen till den beryktade vallen mot havet men där var mycket förstärkningsarbete på vallen så utsiktsplatsen var stängd.

Läs mer: Blomsterparaden & Keukenhof i Holland

Rese skildring från Sydkorea, ”Drömresan som blev av”

Sydkorea har funnits länge som resmål på svärdottern Ingrids "att göra lista". Kanske inte det vanligaste turistmålet för europeer.

Nyfikenheten att få veta mera om landets kultur. Exotiskt, gammalt och nytt. Spännande. En bidragande orsak har också varit Sydkoreanska serier bland annat "Chrash landing on you”.

Ett första intryck när planet landade i Inochen efter en lång flygresa var hur väl allt fungerade på denna stora flygplats. Hade mellanlandat i Munchen där det inte alls fungerade.
Koreanerna är kända för att respektera regler och artighet, vänlighet och service fanns det mycket av. Att bli utsatt för rån eller överfall är sällsynt. På flygplatsen väntade två guider som skulle lotsa runt 25 svenska turister under 10 dagar.
Så började den spännande upptäcktsfärden med en bussresa till Seouls sevärdheter.
Imponerande byggnader, vackra parker med blommande körsbärsträd vi kom precis i rätt årstid. Här fick vi se äldre och ny modern bebyggelse.

Läs mer: Rese skildring från Sydkorea, ”Drömresan som blev av”

En reseberättelse från Tyskland och norra Tjeckien

Söder om Dresden mellan Sachsen i sydöstra Tyskland o Böhmen i norra Tjeckien ligger de gigantiska raukarna som reser sig som pelare rakt upp i luften, samt de lodräta bergväggar som klättrarna tränar på.

På platån finns Königstensborgen som är en av Europas största befästningar från medeltiden. Från platån är det en bedårande utsikt över berg o dalar samt ett slott. Platsen är välbesökt och vill man så kan man åka häst o vagn från parkeringen men det är inte längre än man kan gå. Behöver man mat så finns där serveringsställe.

Läs mer: En reseberättelse från Tyskland och norra Tjeckien

En rundtur i Nordvästra Blekinge

MÖRRUM. Laxfisket i Mörrumsån är vida känt. Nedan följer bilder på där kungligheter o annat fint fiskefolk står och fiskar lax.

En sevärdhet är Ire naturområde i norra Blekinge mellan Mörrum och smålandsgränsen. Området är ett av de finare naturområdet i Blekinge och verkligen sevärt och tänkvärt om hur man levde o bodde på mitten av 1600 talet.

Läs mer: En rundtur i Nordvästra Blekinge

Bussutfärd – ut i de blå del 1

KULLABYGDEN. Resa ut i det blå – kan det va nåt ? En del tycker om det, andra inte.

Oavsett vilket så hade 32 personer anmält sig till denna resa som gick av stapeln fredagen den 26 augusti klockan 07.30.

När så färden startade mot Markaryd kunde man höra här och var ”undrar vart vi ska”. Ut på motorvägen mot Helsingborg och efter några mils körning stannade vi till för att ta emot dagens guide Rose-Marie Pålsson från Kullabygdens Hembygdsförening.

Under färden mot vårt första stopp berättade hon bland annat om Gunnestorps mölla från 1850. Mjöhult där Kullamust tillverkas och om prins Gustav Adolfs schakt, den sista kolgruvan i Höganäs.

Vårt första stopp var Hustoftagården (utanför Höganäs) med anor från 1500 talet. En gammal kringbyggd gård med kullerstensgård. En av portarna var daterad till 1823, brygghuset 1857.Emil Andersson, hustrun Botilda samt döttrarna Maria och Anna var de som sist bodde på gården. Föräldrarna avled 1922 resp 1951. Döttrarna förblev ogifta och bodde kvar så länge de orkade.

Gårdens byggnader och inventarier hade dessförinnan donerats till Kullens hembygdsförening som tillsatte en kommitté att förvalta den 1978. Maria flyttade till annat boende 1979 och Anna flyttade 1982.

Läs mer: Bussutfärd – ut i de blå del 1

Gotland runt på tre dagar

GOTLAND. Trots att jag betraktat mig själv som ganska berest i världen har det funnits ett vitt område som jag ännu inte besökt. Att det dessutom är i Sverige har gnagt lite grann. Då mina barn även känt till detta faktum, fick jag boende på Gotland i present av dessa, då jag fyllde 70 år. Att denna resa skulle även ha en klar Bjärnumskoppling hade jag ingen aning om. Mer om detta senare.

Resan i sig tog fyra dagar men första dagen gick åt att resa från hemmet i Bjärnum till Pensionat Gula Hönan i Ronehamn, på sydöstra delen av Gotland. Pensionatet har tagit emot gäster sedan 1930-talet och är ett charmigt ställe med mycket historia.

Gula Hönan erbjuder vacker miljö och mycket historia.

Tre dagar är en kort tid för att besöka denna ö med så mycket att se. Dag ett, var vikt för den norra delen. På vägen var första stopp Ljugarn med sitt raukområde, Folhammar.

Läs mer: Gotland runt på tre dagar

På kryss bland Skånska rapsfält

SKÅNE. Med början vid Bjärsjölagård o Övedskloster gjorde vi en Skånerunda bland rapsfält o bokskogar.

Via Blentarp och Rommelåsen och de fina vyerna över inte så stora gårdar där vägen slingrade sig mellan gårdar o rapsfält mot Skurup.

Där vi passerade Johannamuseet ett mycket sevärt museum med både gamla cyklar, motorcyklar, en mycket gammal el-bil o annat gammalt.

Vidare över sydskånes slättmarker till sydkusten och utmed havet till Skanör/ Falsterbo. Där är det svårt att parkera en husbil så därför körde vi till ICA i Höllviken där dom har bra mat o mycket mat som serveras vid borden. I Höllviken finns även en vikingaby med visning vissa tider. Vi bodde på vikingabyns ställplats två nätter med utsikt över havet. Sen körde vi på mindre vägar till bokskogarna i Holmaia området o vidare till Häckeberga slott med sjön o de fina bokskogarna och de många o långa häckarna utmed vägen.

Läs mer: På kryss bland Skånska rapsfält

Titicacasjön och dess innevånare

SYDAMERIKA. På gränsen mellan Bolivia och Peru ligger världens höst belägna navigeringsbara sjö, Titicaca. Peruanerna hävdar med bestämdhet att dom har fått den del som är Titi, den vackra delen av sjön, medan bolivianerna har fått caca, den inte så tilltalande delen. Sanningshalten av detta påstående får dom reda upp själva, jag har bara sett en helt fantastisk vy. Mörkblått, kristallklart vatten och hög och ren luft.

Titicacasjön erbjuder mörkblått, kristallklart vatten.

Från staden Puno på den peruanska sidan tar vi båten ut på sjön. Målet för dagen är att besöka Urosindianerna som bor på flytande öar ute på sjön. Med motorbåt tar vi oss genom växtligheten för att ta oss ut där indianerna har sina samhällen. Genom att fläta vass som växer, med extra vassdelar skapas ett relativt fast underlag. En viss fjädring kan dock märkas då man landstiger på vassöarna.

Med sång och handklappning togs vi emot av Urosindianerna på ön.

Dessa samhällen lever i stort sett endast på det som sjön erbjuder. Alla byggnader är gjorda av vass. Självklart är även båtar konstruerade av detta material. En del av vassväxten är ätlig och serveras både grillad och rå.

Läs mer: Titicacasjön och dess innevånare

Hjo- åns dalgång

HJO. På väg till Camping- clubens riksträff får man se mycket av det vackra Sverige, denna gång trästaden Hjo och Hjo- åns dalgång.

Från ställplatsen vid Stampens kvarn som är även för husvagnar går en vandringsled längs Hjo ån till hamnen i Hjo. Utmed ån har tidigare varit kvarnar och andra industrier nu är dom sedan länge nerlagda och nu växer det stora lövträd längs dalgången.

Den c:a 1.5 till 2 km långa dalgången går nästan ända ut i Vättern o småbåtshamnen. I hamnområdet finns många fina matställen och i närheter finns dom fina gamla trähusen.

Läs mer: Hjo- åns dalgång

Långasjönäs Camping & Holiday Village

ASARUM/ KARLSHAMN. Om man söker en camping med ett stort utbud av övernattningsmöjligheter, så är detta helt rätt camping att åka till. Här finns möjlighet att välja mellan 53 stugor som är allt ifrån 9 m2 till 50 m2.

Det finns både med dusch och toalett och utan, så att du istället kan välja att använda de fina servicebyggnaderna som finns på området. Om du kommer med husvagn eller husbil finns det 90 platser varav 70 i nuläget har el och det finns många fina platser att lägga sig på med olika underlag.

I vårt fall har vi besökt campingen med vår husvagn både vår och höst, bilderna som finns med är tagna under dessa tillfällen och där ser man hur naturen blommar ut under året som går.

Kring själva campingen går det många fina stigar, som är väl värda att undersöka och en av dem leder fram till Långasjönäs Pappersbruk, en helt underbar plats med ruiner från själva pappersbruket som är klassad som fornlämning. Den ligger intill Mieån mellan Lågasjön och Bruksgylet. Pappersbruket var i drift från 1700-talet fram till 1919 då det blev förstört i en brand.

Läs mer: Långasjönäs Camping & Holiday Village

Blekinge fortsättning

BLEKINGE. Färden gick via Hästveda, Näsum till Pukavik sen blev det transportsträcka på E 22: an till Ronneby där resan Blekinge 2 började.

Solnergång,

I Ronneby låg vi på en fin ställplats nere i hamnen alldeles utmed havet o svalkade oss i värmen. Som sällskap hade vi ett antal svanar. Där fick vi även se en livräddningsövning där en kvinna simmade ut i havet och skulle föreställa nödställd. Det kom tre brandmän varav en med våtdräkt, han med våtdräkt fick en lina fäst på ryggen och simmade sen ut till den ”nödställda” sen drog de andra två mannen med våtdräkt o den nödställda till land.

Läs mer: Blekinge fortsättning

En liten bit Blekinge

Under Kristihimmelsfärdshelgen var det fint väder för en mini semester varför vi körde via Kristianstad till Trolle Ljungby slott. I slottet förvaras hornet o pipan som enligt sägnen stals från jättarna.

Bilderna ovan från Tredenborg

Vi körde sen på nästan bara 70 vägar så nära kusten som möjligt, vi körde förbi Tosteberga ängars naturområde men på grund av att det var fullsatt på parkeringen så får vi titta på Gullvivorna nästa vår i stället.

Läs mer: En liten bit Blekinge

Norge semester 1974

NORGE. Lite bilder från vår första semester med barn o tält.
Vi körde med en specialinredd Saab herrgårdsvagn inredd så att barnen kunde ligga o sova med skydd mellan stolarna så de inte kunna flyga fram vid inbromsning, samt skjutbara gardiner för sidofönsterna så dom i lugn o ro kunde läsa Kalle Anka tidningarna. (Så har man inte barn i bil idag för nu vet vi bättre).

Färden gick först till Norrköping och motellboende, dagen efter blev det besök på Kolmårdens Djurpark för att nästa dag styra kosan mot Stockholm o Märsta för att leverera ett lastbilschassi för påbyggnad.

Nästa natt blev det invigning av tältet i Säter. Färden gick sedan via Ornässtugan och en vattenkälla med kran söder om Leksand till Rättvik. I Rättvik har jag gått på skola i 7 månader så där var mycket att återuppleva o visa för barnen.

Läs mer: Norge semester 1974

Lördagskåseri...

Bildkavalkad från den fjärde september 2007, en fantastisk dag på Island.
Vi startade tidigt med guide och förare ombord på den ombyggda lastbilen.

Utrustad med stora hjul för att kunna ta sig fram på botten av mindre åar.

Läs mer: Lördagskåseri...

På besök i tyska Meissen, Lutzen och Schwerin

Åter får vi följa Vera och Erling Thelander på deras resor. Denna gången fortsätter resan i Tyskland del 4.

Meissen
På vägen hem besökte vi den anrika porslinsfabriken i Meiisen Grundad år 1710 och är den äldsta porslinsfabriken i Europa. Där visades fantastiska porslinsfigurer till fantastiska priser.

I utställningen bör man inte gå runt med handväska eller ryggsäck svängandes hur som helst. På olika stationer demonstrerades hur man bygger upp porslinsfigurer av alla de sorter.

Läs mer: På besök i tyska Meissen, Lutzen och Schwerin

På besök i tyska Bastai och Dresden

Åter får vi följa Vera och Erling Thelander på deras resor. Denna gången fortsätter resan i Tyskland del 3.

Bastai
Efter Görlitz körde vi till Bastai söder om Dresden och såg de fantastiska berg o stenformationerna som reser sig rakt upp i luften totalt 194 m över Elbes yta. (Raukarna på Gotland är bara lilleputt i jämförelse ).

Det är ett stort naturområde nära Dresden med många besökare så även till restaurangerna. Svårt att beskriva, kolla på bilderna och på datorn.

Dresden
Dresden är omnämnd i skrifterna redan i början på 1200 talet och har i dag över en halv miljon invånare.

Dresden blev under kriget bombat sönder och samman men är nu återuppbyggd så att det ser gammalt ut. Det är nu 4:e gången vi besöker Dresden o Frauenkirche.

1:a gången var kyrkan en ruin, 2:a gången hade man börjat återuppbyggnaden o 3:e gången var den nyligen återuppbyggd men där var så mycket folk så det var svårt att komma till för att se det fina. Denna gång den 4:e körde vi med gps:ens hjälp från en camping i Pirna till Dresden och en parkering som låg på bara 20 minuters promenad till kyrkan. Det ryktas att sonen till en av flygarna som bombade kyrkan skänkte pengar till återuppbyggnaden av kyrkan.

Läs mer: På besök i tyska Bastai och Dresden

Så här hittar du din fyndresa!

VÄRLDEN. De flesta av oss drömmer nog om att kunna fynda en semesterresa till solen men hur hittar man dessa fyndresor?

De enklaste svaren är nog att vara flexibel, kan man resa när inte 'alla andra' ska iväg så är priserna mycket lägre. Normala fyndtillfällen är efter nyår och fram till sportloven, efter sportlov men i god tid före påsk, efter/före långhelger när många passar på att ta ut några extra semesterdagar för att resa iväg.

Vi som är pensionärer eller har arbeten som tillåter oss att ta semester med kort varsel har naturligtvis en fördel. Nedan kommer jag att visa en del exempel på hur otroligt varierande prisbilden är på resor, det gäller verkligen att hänga med i förändringarna för de kan ske många gånger under en och samma dag. Som alltid är det tillgång och efterfrågan som bestämmer det slutliga priset, sitter resebolagen med många tomma flygstolar/hotellrum nära avresedagen så går priserna ner, när efterfrågan är stor och tillgången mindre så stiger priserna. Det händer att priserna kan gå både upp och ner under själva bokningen!

Läs mer: Så här hittar du din fyndresa!

På besök i tyska Muskau och Görlitz

Åter får vi följa Vera och Erling Thelander på deras resor. Denna gången går resan till Tyskland del 2.

Efter Wismar körde vi sydost norr om Berlin mot Polska gränsen sedan söderut mot Görlitz, en lugn o fin färd och några fina campingplatser. Utmed vägen ser vi en hög o lång jordvall som dolde ett brunkolsfält och vid slutet av vallen kom ett lustigt tåg som var så märkligt att jag glömde att ta kort på loket o vagnarna där stod det texten Vattenfall.

Muskau
Muskau park ligger i både Tyskland o Polen båda sidor om gränsfloden Neifse. Den tyska delen är på hela 3.5 kvadratkilometer har även ett fint slott med en massa tinnar o torn med spiror på taken.

Där var parkering för både bil o husbil. Dag 2 skulle vi gå till den Polska delen av parken men när vi gått över gränsfloden hittade vi inte vägen till parken på grund av att det var marknad i byn.

Där var alldeles fullt av marknadsstånd o när vi hittade vägen till parken visade det sig att det hängde kläder m.m. över gångstigen så man inte såg himlen. Dessutom var där sidogator med marknadsstånd.

Läs mer: På besök i tyska Muskau och Görlitz

Semesterminne, Herceg Novi i Montenegro

Sista veckan i september 2018 åkte jag loch min fru Anne på en semestervecka till Herceg Novi i Montenegro, det ligger ungefär i höjd med Rom i Italien och endast fem mil söder om Dubrovnik i Kroatien. Vi hade köpt flygstolar hos TUI och bokat en lägenhet med havsutsikt via booking.com, vi hade även beställt transfer via hotellet, bekvämt och bra. När vi anlände till Kastrup vid fyratiden på morgonen var det riktigt mörkt och trist ute.

Det kan vara praktiskt att ta en bild på vart man ställde bilen...

Flyget gick vid 06.30, det var inte så roligt när vi lämnade Vittsjö men det var desto trevligare när vi var framme vid hotellet före 10.00 och fick checka in på en gång!