VITTSJÖ, BJÄRNUM. Under ett antal veckor framöver kommer vi att publicera artiklar från de tio år som gått sedan vi startade "Portalen" eller vittsjobjarnum.nu. Först ut är ett antal artiklar från 2007.

VÄLKOMNA TILL VITTSJOBJARNUM.NU!

Det är med stor glädje och ära jag tar mig friheten att skriva dessa första ord på vår portal.

2.jonas-1.jpgPortalen är ett projekt som jag tillsammans med Lions Club Vittsjö-Bjärnum, arbetat fram under våren.

Alla som vill har möjlighet att bidra. Faktum är också att alla kan bidra. Låt inte datorn vara ett hinder. Det är enklare än du tror att skriva på portalen.

 

Länk till artikel

VITTSJÖDAG REDAN I HÖST?

VITTSJÖ. När första mötet om tätortsbidraget avslutades kunde initiativtagarnas representant från LIONS, Claes Brauer, konstatera att en arbetsgrupp bildats med målet att i höst arrangera Vittsjödagen i samarbete med ett flertal föreningar i Vittsjö.  

lions_002.jpg

Vittsjöborna har ju märkt att det tyvärr inte blev någon Vittsjödag i början av juni 2007 som traditionen bjuder. Alltför sent under året uppmärksammades detta av bl a LIONS men idén att försöka ordna den i höst föddes. LIONS fick uppdraget att förvalta tätortsbidraget. 

Länk till artikel

 

BLÖT MIDSOMMAR VID GÅSADAMMEN

VITTSJÖ. Kanske var det den blötaste midsommaraftonen vid Gåsadammen, om det bortses från det år innan parknivån höjdes. Då var det klart vatten vid södra delen av parken varför stång och firande fick flyttas närmare scenen.

I år var det paralyernas och regnklädernas fest då vattendropparna strömmade ner i ett icke avtagande stril. Majstången var vackert klädd och rest och mer än 200 besökare trotsade regnet. Kortegen uteblev av förklarliga skäl men på plats med musik fanns Jan Nilsson från Bjärnum.

Troligtvis var nederbörden det givna samtalsämnet för vuxna medan barnen roade sig med bland annat bollsparkning mot en regnvädersklädd målvakt. 

tvling.jpgMed Ingrid Widell som konferencier startade tävlingar med bland annat flermannaskidor på gröngräset. Säcklöpning ingick också i femkampen. Trängsel var det vid enda takförsedda ståndet med lotterier och chokladhjul. Flera lyckliga vinnare med ål eller chokladask gick belåtna ut i regnet igen.

Länk till artikeln

 

BJÄRNUM. Rally vinklat genom Möbelhandlaren och SAAB -entusiasten Ingvar Lindbergs i Bjärnum glasögon.

Jag fick en förfrågan från www.vittsjobjarnum.nu om att teckna ner lite om det stundande 
http://www.midnattssolsrallyt.com/ med historiska rallybilar. 
Start kommer att ske i Kristianstad den 27 juni och målgång sker i Stockolm den 1 juli. Svenska Rallyt till Midnattssolen kördes för första gången i juni 1950, med två fartsträckor och två specialprov. ingvar_o_jan.jpgSegerbilen var en Lago. 1954 segrade CG Hammarlund i Porche, 1959 segrade SAAB;s provförare Erik Carlsson "på taket". 1964 segrade Tom Trana i Volvo Pv. Från 1965 heter det Svenska Rallyt och körs vintertid. 
Flera kända personer skall deltaga i årets Midnattssolsrally. TV 4 skall följa Mikael Persbrandt, förre SAAB mästaren Stig Blomqvist m.fl.

Länk till artikeln

 

Grattis tjejer till seger i Gothia Cup !

Final G19: Gamla Upsala SK (SWE) – Vittsjö GIK (SWE)  0-4 (0-1 )

0-1 (18 min) Emma Sjödahl, 0-2 (39 min) Mia Carlsson, 0-3 (42 min) Emma Sjödahl, 0-4 (59 min) Felicia Petersson.

Ett helsvenskt möte i G19-finalen mellan Gamla Upsala SK och skånska Vittsjö GIK. Föreningen Vittsjö som tidigare har vunnit Gothia Cup tre gånger. Båda lagen öppnade starkt, men till klar fördel för Vittsjö GIK. Först i 18:e matchminuten lyckades Vittsjö genom nummer nio Emma Sjödahl från en långboll lyfta bollen över Upsalas målvakt och lägga in 1-0 målet. Vittsjö styrde spelet och upplänningarna fick få chanser framtill slutet av första halvlek då det hettade till från båda sidor.

Länk till artikeln

 

Ubåt siktad i Bjärnum!

BJÄRNUM. Portarna öppnas till ubåtsvarvet i södra delen av Bjärnum och när ljuset tänds så ser jag den - ubåten - med sitt vita vackra skrov, ligger i dockan, upphissad i block och talja. Nej, det är ingen synvilla! Konstruktören, Birger Holmberg, visar stolt upp den 8 meter långa ubåten som väger cirka 10 ton och som provseglats i såväl Höganäs som Åhus. Följ med mig ner i skrovet - jag lovar en sällsam upplevelse.

Länk till artikeln