Del 4. Reseberättelse i andra världskrigets spår.

Skriv ut

Del 4. Ingvar Lindberg fortsätter sin berättelse om andra världskriget. Under andra världskriget störtade ett brittiskt Lancasterplan utanför Vittsjö i Skåne den 29 augusti 1944. Ingvar Lindberg fortsätter med del fyra i sin serie om planets historia. Dess smeknamn är "George".

Efter en god natt, i en säng lika bra som Hästens, förberedde jag mig med kartan för att ta mig till "Coningsby", den plats där ED 588, "George" kom conningsby.jpgdirekt från fabriken i Woodford 8 febr. 1943. Där hade AV. Roes Testpilot Bill Thorn, besiktigat "George" den 8 febr. 1943. "George" placerades här i 97 SQ men något gick galet och hon skadades. Tillbaka till fabriken igen för reparation och service. När "George" blev klar hade 97 SQ flyttat till Woodhall Spa.
Jag kom till Coningsby vid lunchtid och började med att fika i bilen "Eric": skorpor, Bregott, marmelad, Den gamle fabrik och juice.

Bilden. Ingången till Coningsby är kantad med bomberna Talboy och Grand Slam, de största som Lancastern bar.

Coningsby dit Lancastern "George" först kom
Här är flera veteranplan stationerade, Spitfire, Hurricane, föregångaren till DC 3 och den enda flygande Lancastern idag, PA 474. Jag löste biljett till guidningen som var mycket intressant. När guiden pratade om Lancastern, så uttryckte han sig som att just denna Lancaster hade varit med i kriget. Jag påpekade att chassi nr PA 474 är byggd efter kriget. Han blev snopen men höll med.
Detta flygfält är mycket hårt belastat. Här startar moderna jet-jaktplan typ "Tornado" hela tiden, par om par. På en timme startar och landar här lika många som det startar och landar i Sverige på ett helt år (nästan). Ni som läser detta, ta er hit och njut av historiska och moderna maskiner.

Mot Woodhall Spa dit "George" flyttades med sitt förband
Så, efter 2 timmar tog jag fram kartan. Vi körde mot Woodhall Spa. Hit hade 97 SQ flyttat medan "George" hade reparerats och servats. Här hette hon OF-P (OF-H enligt fotot nedan. Red anmärkning). Den 26-27 mars 1943 gjorde vår "George" sitt första uppdrag i RAF. Duisburg Tyskland blev första "Target" med Sgt. K. Brown som pilot, start 19.01 hemma 23.20. Natten efter 27-28 mars flög samma besättning till Berlin, start 20.26 hemma 03.04. 3:e  uppdraget 28-29 mars (3 dygn i rad) till U-båtsbaserna i Europa, dockan (Tirpitz) i St. Nazaire, Frankrike. Av de 10 uppdragen flög besättning K. Brown 8 ggr. Härifrån Woodhall Spa fullgjordes 10 uppdrag. I slutet av april/början av maj förflyttades ED 588 "George" till Skellingthorpe och 50 SQ, blev då VN-G nu "George". Härifrån fullföljde "George" 115 raider, två gånger fick planet tekniskt fel och 128 gånger lyfte "George".

petwood-house.jpgJag kom till Woodhall Spa på kvällskvisten och hade innan på dagen sett 617 SQ officers mäss i Petwood House Hotel, Terrace och Squadron Bar. Det är ett otroligt flott hotell med massor av foto och autografer från 617 SQ (elit squadron). Där försvann ett par timmar.

Bilden. Petwood House Hotel. SAAB "Eric" syns i förgrunden.

Förvecklingar och mörker slutade med vänligt bemötande
Jag körde fram Saab "Eric" till vakten Woodhall Spa och gick fram till de två vakterna som var beväpnade med k-pistar på bröstet.

- Hello! Kan jag få komma in och se eventuellt museum här, frågade jag.

- No, detta är militär airfield och här får ingen komma in, svarade vakten.

- Men jag måste, fortsatte jag.

Vakten var allvarlig och skakade på huvudet.

- I am from Sweden and near my home has a Lancaster crashed and I must see where he came from, svarade jag.

Han tittade på nummerplåten och sade samma som 106 SQ Metheringham.

- I thought you were from Germany. Vänta skall jag ringa, sade den andre vakten.

woodhall-spa.jpgDet började skymma när en officer kom och hälsade mig välkommen in (helt sanslöst otroligt). De måtte ha tyskskräck.
På grund av mörkret blev kortet inte bra. Jag fick under cirka en timme se nästan allt man jobbar med där.

Bilden. Den brittiske officer som guidade på flygbasen Woodhall Spa.

Det var inga plan i luften den där dagen men man servade jetmotorer för Tornadon och Jaguaren. Officeren var mycket tacksam för att få höra mina "storys" om "George" i Vittsjö, Lärkeröd, Agunnaryd, Höör, Lerberget m.fl. Från den här brittiska basen startade 617 SQ med specialbombraider.
Efter en fantastisk dag i "Georges" spår, "2 airfield" och all historia, somnade jag och "Eric" på p-platsen, skyddade av flygbasens vakter.