Rallyförare från Bjärnum

Skriv ut

BJÄRNUM. Rally vinklat genom Möbelhandlaren och SAAB -entusiasten Ingvar Lindbergs i Bjärnum glasögon.

Jag fick en förfrågan från www.vittsjobjarnum.nu om att teckna ner lite om det stundande
http://www.midnattssolsrallyt.com/ med historiska rallybilar.
Start kommer att ske i Kristianstad den 27 juni och målgång sker i Stockolm den 1 juli. Svenska Rallyt till Midnattssolen kördes för första gången i juni 1950, med två fartsträckor och två specialprov. Segerbilen var en Lago. 1954 segrade CG Hammarlund i Porche, 1959 segrade SAAB;s provförare Erik Carlsson "på taket". 1964 segrade Tom Trana i Volvo Pv. Från 1965 heter det Svenska Rallyt och körs vintertid.
Flera kända personer skall deltaga i årets Midnattssolsrally. TV 4 skall följa Mikael Persbrandt, förre SAAB mästaren Stig Blomqvist m.fl.
Vi; duktige centernpolitikern och läraren i Hässleholm Jan Nilsson Bjärnum, skallingvar_o_jan.jpg med sin klokhet och med sitt lugn, lotsa oss fram till en bra placering i klass 1. Bilen heter "Malle" och är en gammal fin pärla från 1962. En röd SAAB 96 Sport, 2-takt med lykta på taket. Cirka 70 HP. Den är en dröm att köra, så följsam och fin. Den är "född" Rallybil, uppväxt runt Sandviken och kom till Bjärnum i början av 90-talet. Den har förtjänstfullt klarat tuffa rallyn i bland annat Finland, Tyskland och Italien.
Chefsmekaniker är förre brandmästaren i Hässleholm Rolf Karlsson, Bjärnum. Även under perioden 1968- 74 var han chefsmekaniker. Han har under en rolf_karlsson.jpgmånad fixat och donat för att göra "Malle" till en vinnaraspirant. Rolf har en magisk förmåga att få SAAB;ar i trim.
Lite bakgrund om möbelhandlaren; Ingvar Lindberg började att köra biltävlingar 1961 med en Volvo Pv, även den med lykta på taket. Klasseger direkt med Anders X:et Eriksson som kartläsare. 1963 röd Amazon Sport som tidigare gått Monte Carlo Rallyt. Volvo bilarna var på den tiden slitstarka och robusta. 1965 skulle jag satsa mer men vid besöket vid Volvo, utan slips, kände jag mig inte välkommen utan snarare förlöjligad av "fisförnäma Hissingelakejer". Vid den tiden kom Ford med Cortina. Denna fick direkt stora framgångar i Rally och Racing.
Fridstens Ford i Hässleholm hade däremot fin kundservice och artig personal. Säljaren Nilsson, verkmästare Jensen och otroligt kunnige reservdelschefen Sven Kristensson (idag Trelleborg). Med denna vita Cortina GT med blå rand på sidan, har jag många roliga minnen från bland annat Syd Rallyt 1965. Det var en rolig bil att köra, sladdade "hejvilt" med bakändan. En gång fick jag bredsladd mot ett "piggatrådsstängsel" som fastnade i bakkofångaren. Jag kom i mål med 50 meter "piggatråd" efter bilen. Trots en Lotus framvagn, var den väldigt klen i karossen. De nya Mc Person stötdämparna höll dåligt. Ford i Hässleholm var dock alltid service- och kundvänliga så det ordnade sig bra. 
En Rallyförare slutar ALDRIG, gör bara uppehåll! Jag gifte mig 1965 och i december den 19:e till julklapp kom vår första lilla ängel, Caroline, 51 cm. Det är just Caroline, nu försäljningschef på Lindbergs möbler, som nästan tvingat mig att köra årets Midnattssolsrally. 1966 blev det en Taunus herrgårdsvagen i två år. Stadgad? Nu blev det en sorts "mobbing" från rallykompisarna. På lördagarna när de skulle ut och tävla, körde Wendel VW, Nordkvist Opel och Krahner Pv, gärna rundan förbi affären, så "abstinensbesvären" till sist blev oövervinnerliga.
1968 fanns SAAB försäljningen (Svarvells) vid Shell Koppartrans vid Grönängsplan i Hässleholm. Jag hade tänkt ut, att köpte jag en urstark SAAB V4 med släpvagnskrok, då kunde jag ha den i jobbet och på fritiden - åka tävling igen! Den tanken gav mig ingen ro! Abstinensen växte upp över öronen. En helg våren 1968, var jag tvungen att tanka på Shell- Koppartransmacken i Hässleholm. Caroline då 2,5 år gammal står upp i baksätet (så var det då). Ut kommer SAAB-försäljaren Leif Andersson och frågar om vi skall byta bil och provköra nya SAAB V4 med hög fram o bakruta. Nej det ville jag inte, med familjen i Taunusen. Men...., om du kan fixa en SAAB V4- Torreador röd R2, kasplåt under motorn, två extraljus (grupp 1), hårda stötdämpare, backlampa och släpvagnskrok! Dessutom skulle den ha vita nummerplåtar i "pokernummer"! (Ny bil hade på den tiden röda nummerplåtar de första veckorna). Jag ville inte skylta med ny bil. Du får 1500:- kontant när du kommer till Bjärnum med SAAB V4:an. Leif A skrev upp mina önskemål i sin anteckningsbok. Det skrevs inga kontrakt på den tiden, vi tog inte ihand heller, endast muntigt avtal. Veckorna gick och jag glömde bort den så kallade bilaffären. Drygt en månad senare, när Sven Germundsson och jag var i Slättaröd och lade matta i trappa, så ringde min mor Ingeborg och sade;  "Här är en karl som har en bil till dej!" (Just då hade jag glömt bort SAAB-affären.)
- Hej, det är Leif Andersson på SAAB i Hässleholm, här är bilen du ville ha när vi träffades. Den har vita nummerplåtar med pokernummer (Kåk!) L88333, släpvagnskrok mm.
Jag fick kvickt åka till affären och lämna Forden, åka tillbaka med nya SAAB;en och fortsätta lägga matta. SAAB;en var då som nu bra att lasta i, fälla ryggen och lasta in långa mattor t.ex. 
Så började SAAB;eran!
Första tävlingen med SAAB blev "Trandansen" i Tranås. Det började illa. Punktering efter 100 meter på första specialsträckan och dessutom sönderslagen fälg! Det var första gången jag "vänsterbromsade". Därför kokade bromsvätskan fort och bromsförmågan försvann. Ingen broms och jag krockade med ett stort hinder vid slalomkörning på sträcka 2. Vi fick bryta första tävlingen med SAAB;en, katastrof! Början är dock inte slutet likt! Därefter vann vi klass 1 tävlingar sommar- höst och vinter! Otroligt stark bil!
I april 1969 mötte jag Rolf Krahner på 21;an vid Sösdala i en alldeles ny SAAB 96 V4 T-bil (Rallybil). Jag var på hemväg från Malmö efter möbelleverans. Rolf sade, "med dina framgångar i höst och vinter skall du absolut ansöka om en T- SAAB rallybil". Jag gjorde detta och efter en vecka kom ett brev. "Du har blivit beviljad en SAAB V4 T-bil Rally!" Ett års kontrakt -herregud, lilla jag. Tänk er; komma upp till svenska Aeroplan Aktiebolaget i Trollhättan. Där leta rätt ingång, leta upp rätt kontor och komma till rätt personer, namnen minns jag inte. Vilket varmt välkomnande jag fick. Den "kompisanda" som kändes glömmer jag aldrig. I just det ögonblicket blev jag "SAAB-fantast". Att "lilla jag", skev på kontraktet - "inte byta eller sälja bilen på ett år". Den känslan att gå ut på planen och se 10- 15 nya glänsande röda tävlings SAAB V4 och leta efter just min. En bil, som skall lotsa mig fram på tuffa rallyvägar med sten, -makadam, -lera, -grus, - snö och is. Jag kippade i andningen när jag lade handen på taket på en av dem och hoppades att denna "nya kompis" skulle ha tur och lycka med sig. Jag kommer ihåg när jag sedan körde ner tävlingsavdelningen och träffade legenderna Bosse Hellberg, Bosse Swanér, Pelle Rudh, Ström, Tobbe, Smith med flera för första gången. Då jag såg i verkstaden de världsberömda tävlings- SAAB;arna. De som vunnit så mycket, bland annat dubbelseger i RAC. Man blev "importerad". Detta kamratskap som fanns på SAAB var tvärtemot det bemötande jag fick på Volvo tre år tidigare. Det blir SAAB "forever"! Allt fantastiskt jag sen skulle få uppleva med SAAB. Rallyvägar i England, Scottland, Tyskland, Österrike, Norge, Danmark, Finland, Tjeckoslovakien, Polen, Italien, - vilken lycka!
1973 gjordes ett nytt uppehåll, arbetet krävde mer och mer. I slutet av 80-talet var det dock dags igen, "abstinensbesvären" kom tillbaka och jag saknade SAAB rallybilen. Det blev Historiska Rallycupen och Jan Nilsson (även han SAAB-vän) var min codriver flera år.
År 2000 i december inträffade för mig en katastrof. Jag blev påkörd av en Opel påövergångsstället vid väg 117. Resultatet blev, skallbrott, flera hjärnblödningar, lock i öron och huvud, nack- kotbrott, nyckelbensbrott, axelbrott, benbrott mm. Trots ett halvårs sjukgymnastik blev inte axel och arm bra. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna tävlingsköra mina älskade SAAB;ar igen. I oktober 2006 började jag att prova att slå armarna hårt rakt ut 140 gånger varje gång, jag började också att motionera. Det blev "Slättarödsrundan på cirka 5 km många gånger. Efter 5000 slag "rakt ut och uppåt", kan jag idag åter lyfta armen och malle.jpgåter tävla med SAAB;en "2-takt MALLE". Eftersom jag fortfarande har ett hemskt "brus" i huvudet, natt och dag samt lock i örat är jag dock rädd att bli "tokig" en dag.
Caroline har insett att när jag talar rally och krigshistoria, glömmer jag "suset o bruset". Därför har hon bestämt att jag, Jan och "MALLE- tvåtakt" skall åka smk_rkelljunga.jpgMidnattssolsrallyt 2007. När jag häromnatten vaknade, som vanligt mellan 02- 03, kom jag att tänka på att vid Rallybalen skulle jag ha min gamla SAAB Club kavaj. Den har jag inte sett sedan 1969- 73. Något sade mig att se i min fars gamla garderob och tänk er, där hängde den och den passade!
I går provkörde Rolf och jag "MALLE" efter sju års "karantän". Den var underbar, tänk er ljudet av en trimmad 2-takt SAAB och den härliga lukten av 2-takt olja. Jag är"nyförälskad" i SAAB 96 Sport 2takt. Klockan är nu 0330 den 6 juni -07 och jag kan assosiera huvudsuset med 2-taktljudet från tävlingsbilen "MALLE". Godnatt.

Ingvar Lindberg