KRISTINA FRÅN DUVEMÅLA PÅ SCEN IGEN


Marianne har trängt sig in

Den som läst Wilhelm Mobergs böcker om de emigrerande smålänningarna från Ljuders socken veta att det inte finns någon Marianne. Ändå möter jag Kajsa Jonshede från Orust.
– Jo, jag spelar rollen som horan Marianne, säger Kajsa. Hon är väninna med den välbekanta Ullrika. Marianne följer med till Amerika för att träffa sin son, som tyvärr hunnit dö innan hon kommer fram. Marianne har tvingats till prostitution av sin man på grund av hungersnöden i det gamla hemlandet så rollen är OK för mig, säger Kajsa.
Det blir dags för repetition och Kajsa tar ficklampan i sin hand.
– Det är en mikrofonattrapp, förklarar hon.

 

 

Marianne med ficklampan i handen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Affisch

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hela ensemblen

 

 

 

 

 

 

Regissören agerar

Rickard Skagerstrand regisserar musikalen vars historia kommer från fem kända musikaler; Kristina från Duvemåla, Spring Awakening, West Side Story, Footloose och Familjen Addams.

Regissören

 

– Vi startade förberedelserna  i vecka 4 sedan lärarna gjort rollbesättningen. Vi ska nu repetera några scener ur Kristina från Duvemåla. Du kommer bl.a. att få se ”Överheten”, ”Löss” och ”Vildgräs”. Lite har vi naturligtvis ändrat från originalversionerna, menar Rickard innan han kliver upp på en stol och initierar repetitionerna.

 

Överheten

Kyrkans förtryck var ju en av anledningarna till att de lämnade Sverige. I Amerika känner de större frihet. Detta skildras i en mäktig scen där kyrkans folk vill hindra utvandrarna från att lämna Duvemåla. I Amerika är det svårare för kyrkan att få inflytande men nybyggarna söker sig gärna till frikyrkorna där. Ullrika finner sin pastor Jackson.

 

 

Ullrika och Pastor Jackson

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Löss

Den här scenen kändes dramatisk. Plötsligt var flera passagerare nerlusade. Hororna Ullrika och Marianne får genast skulden för detta. Marianne är inte sen att bemöta kritiken och går i svaromål med bl.a. Kristina. Det uppstår handgemäng innan Marianne låter sig undersökas. Hon har inga löss.
Jag upplevde scenen som mycket intensiv och underhållande särskilt tack vare Ullrikas och Mariannes realistiska agerande. Karl-Oskar försöker hela tiden lugna ner dem.

 

 

Marianne, Karl-Oskar och Kristina

 

 

 

 

 

 

Lovande repetitioner

De har redan kommit långt i sina repetitioner och tycks vara både samspelta och väl inlästa på sina texter. Huvudrollsinnehavarna gör starka sånginsatser och alla tycks ha så roligt och verkar väldigt entusiastiska inför premiären den 4 mars klockan 19.

Fredag 11/3 och 18/3 kl 1900,
lördag 5/3, 12/3 och 19/3 klockan 1800 och
söndag 13/3 och 20/3 klockan 1400.

 

Överheten

 

 

 

 

 

 

Eftersnack med Kristina och Karl-Oskar

Jag sätter mig ner med Karl-Oskar (Erik Pettersson från Falköping) och Kristina (Sandra Gidlöf från Leksand) efter repetitionerna och frågar varför just de fick huvudrollerna?

 

Karl-Oskar och Kristina

 

 

 

 

– Ja det var en bra fråga, säger Erik. Du får fråga vår sångpedagog Malin. Däremot så förstår jag varför Sandra fick sin roll. Hon är liksom urtypen för en riktig kvinna.
– Vi tyckte att ”Erik Rockare” behövde en stor huvudroll, säger Malin.
– Nej, jag vet inte varför jag fick min roll säger, Sandra.
– Du är så duktig på att berätta en story, säger Malin.
– Jag känner det som en verklig förmån att få rollen, säger Sandra stolt. Jag älskar musiken och Helen Sjöholm är fantastisk. Men det är med stor respekt jag tar mig an rollen och det är ett stort ansvar.
– Ja det blir roligare och roligare att vara Karl-Oskar, säger Erik. Sandra och jag får se helheten och vi har kunnat bygga upp karaktärerna efter hand.
– Vad gör ni när vårterminen är slut?
– Jag har audition för jobb på Wallmans salonger, säger Erik.
– Och jag har audition i London, säger Sandra. Faktiskt exakt samma dag som Erik.

Top