Skogsdag vid Björstorp

Beträffande ofrånkomliga körskador var det av vikt att minska följdverkningarna av dessa med uppkommet slam och föroreningar. Fördelen var att anlägga körväg så att slam och liknande fick passera våtmark innan vattnet fortsatte i dike som på sikt utmynnade i havet. En våtmark var ett ypperligt reningsverk för det förorenade vattnet. Genom förändringar med skador på marken uppstår även växthusgaser. Med rejäla skogsvägar med utbyggt system minskar dessa skador ganska avsevärt. Så var det med de hårdbelagda skogsvägarna på det besökta området.

Rekommendationen var också att anlägga tillfälliga brosystem över våtmarker för att minska körskador.

Rekommendationen var att ingen skog bör vara över 70 år då den avverkas. Ju äldre träden blir desto högre blir dom och mer utsatta för stormskador. Idealmåttet för avverkningsbar skog är för närvarande 38 centimeter toppändan då ger det bäst ekonomisk utbyte. Numera baseras timmerpriset efter skogsmaskiners och sågverkens maskinella kapacitet.

Röjning av skogen ansågs i de flesta fall mer vinstgivande än gallring men röjning skall ske som förberedande gallring.

Rätt gallring i rätt tid minskar risken för rötangrepp och sparar både tid och pengar innan plantorna blir för stora. När det gäller stormskador och försäkring för dessa uppmanandes skogsägarna att noga kontrollera giltigheten som har försämrats av flera bolag efter de senaste stormarna.

Vidare var det information om Södras certifiering av skogsbestånden och skogsbruksplaner samt bästa röjning av björk för en bättre kvalitet. Möjligheten fanns även att söka EU-bidrag för olika naturvårdande insatser. Information lämnades även om Södras medlemsförmåner innan den givande skogsdagen avslutades med skogsfika.
 

  skogsdag109.jpg 
   
Top