Årets smartaste bil

Skriv ut

Motormännen, med tidningen Motor har sen 2009 utsett ”Årets smartaste bil”. Med utmärkelsen vill vi lyfta fram en bil som har de egenskaper som kännetecknar ett klokt o miljösnällt bilval skriver Fredrik Daveby vd på motormännen. Kriterierna är säker, miljösmart, ekonomisk och praktisk.

 

Årets vinnare är en minibuss med plats för sju. Här vill Daveby uppmuntra fler familjer att ge minibussen en chans, den kan mycket väl vara ett alternativ till en större och mindre bränsleeffektiv kombi.

Citroën Grand C4 Picasso fördelar de sju sittplatserna på tre rader. De två extra sätesraderna vilar under bagagerumsgolvet och fälls enkelt fram vid behov.

Platserna lämpar sig bäst för barn men vuxna kan åka kortare resor utan större umbäranden än ett insteg som kräver visst akrobatik. Insteget på andra raden, det vanliga baksätet, underlättas av bilens höjd, man kliver inte ner eller upp som i en vanlig bil eller suv utan rakt in.  Stolarna kan vikas, fällas samt skjutas i längdled för att prioritera lastvolym eller benutrymme på den tredje raden. Till detta kommer en rad små finurliga fack. Det ska mycket till innan Picassos 704 liter bagagevolym inte kan möta familjens behov.
Picassos enorma vindruta och dubbla A-stolpar ger fin runtomsikt och en sällsamt luftig förarmiljö. Komforten håller hög nivå. Ljudnivån är klassledande låg och fjädringen komfortinriktat följsam.

Euro-Ncap har gett Picasso ett femstjärnigt betyg. I ett förarstödspaket ingår bland annat vingel- och dödavinkelvarning men även ett system som innebär att säkerhets bältena stramas åt vid risk för olycka samt en form av adaptiv farthållare. Xenonstrålkastarna har en bra ljusbild och växlar automatiskt mellan hel- och halvljus vid mötande trafik.

Picasso finns med motorer från 115 till 155 hästkrafter. Med dieselmotorn på 115 hästkrafter släpper bilen ut mellan 104 och 105 gram koldioxid per kilometer och klassas som miljöbil. Med den större dieseln på 150 hästkrafter och automatlåda klarar Picasso även den gamla miljöbilsgränsen på 120 gram med råge.
”Årets smartaste”- bil juryn bestod av: Motormännens vd Fredrik Daveby, Motors chefredaktör Michael Jonsson och Motors testredaktör Anders Helgesson.