Spännande resmål, Saranda i Albanien.

ALBANIEN. Den 15/9 i år åkte vi, min fru och jag, på semester för första gången till Albanien, närmare bestämt till Saranda. Det konstiga med resan är att vi flög från Köpenhamn till Korfu i Grekland! Därifrån var det färja över till Saranda i Albanien. en käck båttur på 1.5 timme mitt i natten. Albanien är ett väldigt bergigt land och närmaste flygplats hade annars varit i Tirana men det hade inneburit en ännu längre transfer med buss via bergsvägar så det var ändå skönt att åka färja.

När det är mörkt så ser men inget mer än ljusen...

Nåväl, vi kom lyckligt fram men vi såg inte så mycket under överfarten. Väl framme vid hotellet, Bougainville, så var det dags att sova.

Nästa morgon kunde vi verkligen njuta av den fantastiska utsikte vi hade från vårt rum, poolen rakt nedanför och så den härliga havsutsikten!

Vy från vårt rum, vilken härlig syn på morgonen

Efter frukosten, som faktiskt ingick och var riktigt bra, var det dags att börja uforska omgivningarna. Vi tog den enklaste promenadvägen ner mot centrum, och passade på att ta ut lite pengar på bankomaten. I Albanien heter den lokala valutan LEK och 100 LEK motsvarar cirka 9 kronor, enklaste sättet att få fram ett svenskt pris var att ta bort sista siffran på prislappen. Frukt och lokala produkter var väldigt billiga, detta trots att Saranda är en turiststad, en mycket vacker sådan.

Vy från den bortre delen av bukten, vårt hotell ligger rakt över bukten.

Att äta ute på restaurang är också det billigt, första lunchen åt vi fisk, vilket vi åt många gånger, och vi beställde in varsin grekisk/albansk sallad till den, genast lärde vi oss att en sallad räcker mer än väl till 2 personer! Med vin (husets på karaff) kostade lunch eller middag med fisk eller skaldjur nästan aldrig mer än 80-100 kronor per person.

Salladerna var underbara, tomaterna och gurkan hade solvarma smaker och var så smakrika. Jag, som inte är någon grönskaksäskare i vanliga fall, fullkomligen frossade i sallader.

Vi har bara positiva saker att säga om Albanien som turistland, rent och fint överallt, otroligt hjälpsamma och trevliga människor. I Albanien får man verkligen valuta för den annars köpsvaga svenska kronan, med tanke på att Saranda är en turiststad så är naturligtvis de mindre turistiska delarna betydligt billigare. Jämfört med att semestra i Grekland eller Spanien så ligger prisnivån på cirka 60% jämfört med dessa länder.

Vi var på utflykt en dag till en gammal romersk stad vid Butrinti (kommer separat artikel om den senare) och passade även på att besöka en omtalad strand efter vägen, vi tog lokalbussen, enklast och till en bråkdel av vad det skulle ha kostat att ta en turistbuss.

En av de fantastiska stränderna i Ksamili

När vi väntade på bussen på tillbakavägen så passade vi på att ta en varsin espresso på en kiosk vid hållplatsen. Espresson kom med vatten på sidan och eftersom jag sett 'lokalgubbarna' komplettera espresson med ett glas Raki så gjorde vi likadant. Notan gick på cirka 27 kronor för två espresso, två vatten och två Raki! I Sverige hade det knappt räckt till en espresso, utan tillbehör.

I glasen till höger är det raki, mycket god var den, mild och fin, jag berömde mannen i kiosken för den och rakin hade han bränt själv, det är en gammal tradition och mycket stolthet att tillverka en egen raki.

Nedan följer ett urval bilder, många är från hotellet för de hade satsat mycket på design, trevligt! Till Albanien reser vi säkert fler gånger men nästa gång blir det nog endast en flygstol till Korfu och sen tar vi en av snabbfärjorna som tar 45 minuter och så bokar vl hotell själva. Enkelt land att turista i!

Sett från receptionen och vy över en av poolerna.

Dessa konstverk stod till vänster om receptionen och fungerade även som bagagerum.

Utsmyckningar i ett av trapphusen vid hissem

En annars tråkig hotellkorridor blir vacker på ett enkelt sätt.

Lite prydnad från städerskan, ett tips är att 'ge henne lite dricks någon av de första dagarna, det är mycket uppskattat. Månadslönen är endast cirka 2000 kronor...

Mitt utanför vårt rumsfönster kom den här  kolossen en dag...

Strax efter jag tog denna bild reste kryssningsfartyget vidare

Härlig kvällsbild över havet, privatbåt är det som ligger där.

Inte en så pjåkig 'eka'  ;)

Utsikt från takterassen, lugn det finns ett glasräcke!

Inomhuspool på taket, bra om det skulle råka vara kallt, det var det inte, kanonväder mellan 26-30 grader i skuggan.

Lite blomsterprakt är aldrig fel, mängder av blommor fanns det.

PS. en dag vid poolen så började vi prata med ett annat svenskt par, damen hade gips om benet eftersom hon skadat det första dagen på semestern. Efter lite allmänt prat frågade jag varifrån dom kom, från Skåne blev svaret. Där bor vi också sa jag, närmare bestämt i Vittsjö. Där bor vi också säger dom, på Kyrkogatan, själva bor vi på Ramnsjövägen, cirka 500 meter bort! Men...ingen av oss kände igen varandra, ändå hade vi gemensamma bekanta! Världen är bra liten ibland :)