Däckbyte – här är alla datum och regler som gäller

VITTSJÖ, BJÄRNUM. Vi gör det två gånger varje år – byter däck, eller skiftar hjul som det lite finare heter. Men precis som när klockorna ska ändras till sommar- eller vintertid så undrar vi ofta när det är dags, vilka regler som gäller och om de bästa däcken ska vara fram eller bak.

Här har ni alla svaren!  
1 december–31 mars. 
I Sverige skall ditt fordon ha vinterdäck 1 december till 31 mars om det är vinterväglag. Vinterväglag är det när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. (Polisen avgör om det råder vinterväglag där du befinner dig.) Övrig tid är det alltså sommardäck som förordas.

15 april – dubbdäckens deadline .
Dubbdäck är tillåtna 1 oktober–15 april, men råder det inte vinterväglag (och inte befaras bli det heller) så får de alltså inte användas någon annan tid på året.

Välj rätt däck.
Odubbade vinterdäck får visserligen köras året om men det rekommenderas inte – deras egenskaper är klart sämre på sommarvägar jämfört med sommardäck. Bromssträckan blir mycket längre för odubbade vinterdäck, de slits mycket snabbare på sommaren och de ökar bränsleförbrukningen. Kom ihåg – det finns ännu inget som heter ”Året-runt-däck” för det svenska klimatet, vad än någon tillverkare säger.

Sommardäck, vinterdäck och mönsterdjup
Mönsterdjupet på vinterdäck ska vara på minst 3 eller 5 millimeter. 3 millimeter för personbilar och lätta fordon som husbil och lätt lastbil/lätt buss. 5 millimeter gäller för tunga fordon som buss och lastbil, samt personbil klass II med totalvikt över 3,5 ton.
Mönsterdjupet på sommardäck ska vara minst 1,6 millimeter, men av säkerhetsskäl bör det vara mer. Vid en våt vägbana behövs det åtminstone 3 millimeters mönsterdjup för att det ska kunna ge bra friktion. Du kan kolla mönsterdjupet med en gammal femkrona. Avståndet mellan kanten på myntet och överdelen på siffran fem är 3 millimeter. Om du sticker ner myntet i däckmönstret och hela siffran fem syns är mönsterdjupet alltså mindre än 3 millimeter.
Upptäcks det vid en poliskontroll att du har sommardäck som har mindre än 1,6 millimeters mönsterdjup kan du få böta 1 200 kronor.
Tyngre fordon måste ha större mönsterdjup vid vinterväglag och det kan du läsa mer om hos Transportstyrelsen. Däck kan naturligtvis påverkas av hur de lagras men det finns inga ålderskrav. Din bils däck behöver alltså inte vara nya, så länge de uppfyller övriga krav.

Bästa däcken bak
Det här diskuteras ofta men den allmänna regeln är: bästa däcken bak. Med det menas att de däck som har störst mönsterdjup (eller bästa väggreppet) bör vara det bakre paret på fordonet – för att minska sladdrisk vid bromsningar och i svängar. Gäller då detta både fram- och bakhjulsdrivna bilar? Ja!

Kolla däckens lufttryck.
Har dina bildäck fel lufttryck kan det innebära sämre köregenskaper och högre bränsleförbrukning. Dessutom slits de snabbare. Men kom ihåg, rätt lufttryck innebär inte alltid högre lufttryck. Kolla i din bils instruktionsbok vilket tryck som är rätt för din bils däck. Kom också ihåg att anpassa lufttrycket efter hur mycket du lastar. Ska du ut och åka på lång bilsemester med fullpackad bil är det bra för både slitage och säkerhet att ha rätt lufttryck.

 

Top