Varför bilkö?

Skriv ut


Ekipage med viktigt uppdrag
- Vi kommer att vara klara år 2059, om vi följer planerna, får vi höra.
Efter en halv timme släpper man igenom trafiken, men efter ytterligare en halvtimme blir det stopp igen, i båda körriktningarna. Anledningen är att man röjer minor nära vägen och inte vill riskera de förbipasserandes liv.
Klart år 2059? Då blir det många halvtimmesstopp! 
Vi träffar en stolt hundförare som heter Mohammed. Hans fina schäfer är Zack med uppgift att hitta eventuella minor som inte slagits sönder av det Vietnam-tillverkade minröjningsaggregat som styrs från en Land Rover via fjärrkontroll.
- Idag har han inte hittat några minor, säger Mohammed. Och det är bra, för då har maskinen lyckats. Men så är det inte alltid. Vi måste vara säkra innan vi släpper in jordägarna i området. Därför nöjer vi oss inte heller med hundens minsökning. Efter oss letar man med mindetektorer också. Först då kan vi lämna en rimlig garanti.

Minröjning i tre steg
Chefen för minröjarna, Kurtalic Mehmedalija berättar för resesällskapet om hur röjningen går till.
- Det finns faktiskt bra minprotokoll i detta område, säger Kurtalic. Alla kringförande parter är skyldiga att rita sådana och efter kriget lämna över dem. Vi har alltså tillgång till protokollen men minorna kan ha flyttas av explosioner, väder och fordon. Under 15 år hinner det också växa upp många buskar. Därför är vi mycket noga och röjer i tre steg. Först minröjningsaggregat, sedan hundekipage och sist patrull med elektronisk minsökare. För egen säkerhet har vi ständig sjukvårdsberedskap via sjuksköterskan Alja Mrkonjic, sjukvårdare och ambulanser.

Bilköer kan ha många orsaker
Vi möter också några av byns invånare som tvingades fly från området under kriget och kom tillbaka till sina sargade hus som nu är reparerade. De flesta av dem är arbetslösa.
Vi tar farväl av människorna och kliver in i bussen. Konerna som spärrat av vägen tas bort och vi åker vidare mot Vukovar i Kroatien.
Vi kan ju lätt bli otåliga då vi skall passera Bjärnum under vägombyggnad. I Bosnien är anledningen till köerna annan och de måste ha tålamod - i ytterligare 50 år!
 
I den blå bilen sitter föraren. Framför finns aggregatet som slår sönder marken och minorna likt en slaghack.   bosnien-minrojningsfordon.jpg
Elin Olsson Nyberg får undervisning av minröjnings-företagets chef Kurtalic Mehmedalija. Minsökaren ger utslag för t.o.m. så små föremål som häftstift.
Allan Nyberg och Ann Christin Nilsson tittar intresserade på. 
bosnien-elin-minsker.jpg 
 Sjuksköterskan Alja Mrkonjic är ständigt beredd att ta hand om skadade under minröjningen. bosnien-alja-mrkonjic.jpg 
 Vi lyssnar med andakt. Fr.v. Ann Christin Nilsson, Ingemar Nilsson, Margareta Jönsson, Göran Carlander, Alja Mrkonjic och Aida Malkoc som översätter vad Alja nyss berättat. bosnien-gruppen-lyssnar.jpg 
 Bakom katten syns skador från kriget.
- När vi kom tillbaka efter kriget var fönstren bortskjutna, dörren saknades och hela väggen var pepprad med kulhål, säger kvinnan.
- Nu regnar det inte in, men det är ont om arbetstillfällen, säger hennes man.
bosnien-husvagg-beskjuten.jpg 
 Bilköer är vanliga i Europa. Här har man stannat p.g.a. minröjning utanför Brcko i norra Bosnien. bosnien-bilk.jpg