VISSELTOFTA. Ett byalag bildades i Visseltofta, i slutet av 1970-talet, och i början av 2000-talet kom Gunilla Weidenmark på idén att man skulle informera medlemmarna i ett litet skriftligt blad.
Numera är Wisseltofta-Bladet en väletablerad tidning som utkommer med fyra nummer om året.
- Jag är så tacksam mot alla som vill skriva i vår tidning och för allt ideellt jobb folk utför, säger Jenny Svensson i byn Gräsljunga, redaktör för publikationen och ordförande i Byalaget Wisseltofta Vänner.
Från början bestod informationen av ett vikt A3-blad, med nytt, enkelt och intressant material på alla de fyra sidorna. Sedan dess har utvecklingen gått snabbt.
Inledningsvis kopierades det lilla bladet på Snapphanebygdens Sparbank medan det idag är Kjell Anderson i Osby som svarar för det praktiska arbetet med den ganska tjocka och innehållsrika tidskriften.
Vi började med Åkarp o Alnarpsparken en solig dag med många blommor och olika trädslag från olika platser i världen, tyvärr var många mangoliabuskar nerhuggna för att där skulle planteras träd av olika utlänsk provinens men det var ändå många fina blommor där.

Alnarpsparken
Själva slottet var klätt med blommor på hela framsidan.
På natten bodde vi på en privat ställplats i Åkarp.
På söndagen körde vi på mindre vägar österut i Skåne på vägar som jag inte hade kört tidigare varken privat eller i arbetet, vägar som slingrade sig runt de gamle sanddynerna som nu var åker o betesmark .vägarna var smala o krokiga men i de flesta fall gick det bra att med husbil möte en personbil, men att köra med bil o husvagn vill jag inte rekommendera, då är det bättre att ställa vagnen på en camping. När vi körde där var det mellan vår o skördetid så lantbrukarna var inte ute med sina breda maskiner, värre är det att möta maskinstationerna för dom har bråttom.
VITTSJÖ. Sista kvällen med vävgänget för den här terminen är nu genomförd, nu väntar allt efterarbetet. Vi öppnar upp mot yttervärlden, ett oväntat besök fick vi denna onsdagskväll, för det mesta är ju dörren stängd på grund av störande buller från gatan precis utanför.
Nyfikna och inte rädda alls, men de schasas ut direkt även om de var rätt så mysiga men inte här inne. Vi samlas här sen går vi sedan vidare upp till sommarcafé Sjöstugan.
BROBY. Så var det åter dags för den trevliga marknaden i Östra Göinge. Snart duggar marknaderna tätt i Skåne. Som vanligt fanns i Broby mycket att välja mellan. Man blir lätt frestad, men vad gör detta, en trevlig stund med dessutom många trevliga ”knallar”.

Både flytande och i fast form tillverkat av dessa två personer, passar bra till att tova garn till filt- men också till ulltvätt.

Inte bara Bamse som gillar honung, både i kaka och i glasburkar.
Uppdaterad med fler bilder-Klicka!
VITTSJÖ. Det blev ett tufft, intensivt och underhållande derby på Idrottsplatsen då hemmalaget mötte Kristianstad.

Sofie Rewucha gör sig fri och överlistar målvakten, 1-0 till Vittsjö
Vittsjö inledde övertygande och inte helt oväntat kom även ledningsmålet genom Sofie Rewucha redan efter dryga kvarten spelad. Vittsjö fortsatte att skapa och pressa gästerna. Kristianstad däremot lyckades inte skapa någon speciellt farlig situation under första halvleken.
Andra halvlek inleddes med ett fortsatt övertag för Vittsjö. Efter halvtimmen in i andra halvlek var det dock Kristianstad som tog över matchen. De radade upp hörnor och hemmalaget var stundtals ordentligt tillbakapressat. Elin Vaughan som återigen utsågs till Vittsjös bästa spelare räddade laget flera gånger genom fina räddningar. I 87 minuten kom så även reduceringen till 1-1 genom Elisa Sigurjonsdottir. Efter 90 minuter blåste domare Selma Griberg av matchen som rättvist slutade 1-1.
Nästa omgång, den tionde, spelas för Vittsjös del borta mot Brommapojkarna den 18 juni.