Om du har en riktig vän
som aldrig, aldrig viker
När du ljuger för din vän
se till att minnet inte sviker
Om du har en bästa vän
som liv och allt ifrågasätter
Försök ändå förstå din vän
och hans vakna, mörka nätter
TOREKOV. Vilken tur vi har haft med vädret under helgen. Kunde inte varit bättre, sol och lagom varmt. Det som flera meteorologer varnade för, -ett hotande åsk och regn-ovädret drabbade inte oss i Skåne.

Bild tagen sent på midsommarafton från terrassen på andra våningen
Ute på Bjärehalvön fanns gott om nypotatis till lagom pris. Även jordgubbarna var mogna och fanns att köpa lite varstans. Jordgubbar med glass eller grädde är ett tydligt tecken på att den efterlängtade sommaren är här.
Inne i Torekov centrum var det väldigt lugnt under helgen. Flera som har sommarhus verkar vänta med att åka ut till semestern startar. Kanske till ortsbefolkningens glädje med normala priser i affärerna och inte så mycket trängsel i den lilla bykärnan.
Havet med Skälderviken ligger nära inpå. Att ta en promenad utmed stranden kvällstid bjuder många vackra vyer. Att luften är ljum långt ut på natten gör att man gärna vill vara ute. Hela Bjärehalvön har många platser som lockar till besök. Ett litet samhälle, -Lervik, är fantastiskt. Har man lite tur så kan man där få se sälar ganska nära land.
Sothöna (Fulica atra) är en vattenlevande fågel som tillhör familjen rallar.
Hanen har större pannplåt än honan. Iris är röd. Benen är kraftiga och gröna.

Arten har inte simhud mellan de smala tårna utan istället har den, precis som doppingarna, simflikar.
Juvenilen är gråbruna med ljusare huvudsida och bröst, saknar näbbplåt och har mörk iris. I första årets vinterdräkt är näbbplåten mindre än hos den adulta och den har en mörk fläck precis innanför den vita näbbspetsen. Dunungarna har rött huvud med ett litet blått parti ovanför ögat.
BJÄRNUM. Ordförande Jörgen Magnusson hälsade ett 60-tal glada pensionärer välkomna till Bygdegården. Lite information om kommande aktiviteter. I augusti blir det bussresa vi turar Helsingborg -Helsingör och gör ett fikastopp på Hillesgården på hemvägen. Det visade sig vara populärt, resan blev nästan fulltecknad direkt. Den 25/8 är det politikerdebatt i Stoby Församlingshem. Kom dit och ställ frågor till kommunpolitikerna.

Dags att ta sig an midsommarmaten. Sill, nypotatis, ägg, bröd, smör, ost m.m. Stämningen var på topp, vissa medhavda drycker kanske bidrog något.
När alla var mätta och belåtna var det tid för den obligatoriska lottdragningen. De glada vinnarna fick en applåd.
VITTSJÖ. Helt fantastiskt vilket väder vi fått, precis lagom? Nu firar vi midsommar tillsammans nere vid Sjöstugans gräsmatta. Vilken vacker midsommarstång som står där så grann och grön, med härliga blomster ringar upphängda.
I år är det Vittsjö hembygdsföreningen som arrangerar midsommarfesten för alla oss andra. Roligt när så många sluter upp, gissningsvis uppåt en trehundra personer om inte fler.

Jan-Erik med sitt dragspel börjar lite smått med en känd melodi. Det tar ett tag innan ringarna är slutna men de kom igång med små grodorna. Nu går det undan, fler och fler kommer med in i dansen och nu är midsommarfirandet i Vittsjö i gång.

Många som hade kransar i håret, även killarna kommer med blommor i denna ljuva sommartid, kul med lite flera av gossarna som har hårsmycke.
Sida 1 av 1577