VITTSJÖ. Torsdagseftermiddagarna så är det öppet nere på träffpunkt Linden med start kl:13.00. För alla som är lediga och för samtliga pensionärer så dukar vi upp lite fika, allt från chokladdoppade pepparkakor till att bre smörgåsen. Vad som skall serveras då, det bestämmer de som håller i fikan för träffpunkten denna torsdag.

Men ett e ju säkert, roligt när de kommer för en stunds gemenskap och att samtalen får en spridning.
Idag var det nostalgi prat i form av användning av snus, tobak, stämningshöjande och annat starkt i glas. Men också prat om vinterförvaring av sommarens blommor så diskussionen kom i gång från alla kanter, kul.
Men det viktigaste med dessa aktiviteter är ju gemenskapen och få lov att sitta tillsammans med flera när man ska fikar. Sen spelar inte samtalet någon större roll bara att kunna fika tillsammans en stund och höja kvaliteten på vardagens gråa lunk.
-O det bästa av allt, det finns plats för fler.
VITTSJÖ. Föredrag med spänning och dramatik från 1500 - talet.

Komminister Sven Röstin hälsade oss alla välkomna och extra välkommen var dagens föreläsare Ingvar Olsson.

”Agda i porten” så var rubriken för berättelsen om Agda Persdotter och Gustav Vasas son Erik XIV. Agda och Erik fick ett par barn men eftersom de inte var gifta bodde de inte tillsammans. Agda fick en egen ingång i slottet och därav namnet ”Agda i porten”. Agda bosatte sig senare i norra delen av Småland.
VITTSJÖ, BJÄRNUM. Inatt övergår vi från sommartid till ”svensk normaltid”. Detta innebär att timvisaren flyttas tillbaka en timme. Justeringen sker egentligen på söndagen klockan 03, då timvisaren flyttas tillbaka till klockan 02.

Svensk normaltid utgår från 15-gradersmeridianen östlig längd och sammanfaller med den centraleuropeiska tidszonen. Den svenska normaltiden infördes den 1 januari 1879, vilket gav alla orter i landet samma tid, då kallad borgerlig tid.
Skillnaden mellan Strömstad och Haparanda var tidigare 45 minuter, mellan Stockholm och Göteborg 24 minuter.
BJÄRNUM. Under torsdagskvällen var det premiär för Bjärnums BTK i division 5 nordöstra i bordtennis. Man ställdes mot Arkelstorps BTK på bortabord.

Bjärnum tog en övertygande seger och kunde åka hem med två poäng efter att vunnit premiären med 8-3.
Nästa match spelas redan på måndag. Då ska det uppskjutna derbyt mot Verums GoIF spelas på hemmabord i gamla gymnastiksalen på Bjärnums skola.
Är man intresserad av att titta så börjar matchen kl. 19.00.
VERUM. Verums GoIF föll i hemmapremiären i återkomsten i pingisfemman. Under onsdagskvällen tog man emot Hässleholms BTK B. Om det var premiärnerverna som spökade eller enbart lite oflyt i spelet låter vi vara osagt. Men de första två matcherna avslutades med setsiffrorna 10-12 respektive 12-14 till bortalagets favör.
Trots flera jämna matcher i lagmatchen skrevs slutresultatet till 2-8 och Hässleholmslaget toppar serien efter två omgångar i en haltande tabell.

På måndag väntas derby när Verum ska ta sig an Bjärnums BTK i gamla gymnastiksalen på Bjärnums skola.