Barnloppis i Emmaljunga
EMMALJUNGA. I söndags var det årets första loppis i Folkets hus i Emmaljunga.
Det var en barnloppis men det handlade inte om att köpa barn billigt.
Utan det var en ganska stor handel med leksaker, kläder och annat ämnat för just barn.
Det var Gunilla Svensson "med kompani", som ordnat kaffe med kakor och smörgåsar som kunde stilla hungern.
Det köptes och såldes rätt friskt vid borden och som åskådare kunde jag konstatera att alla verkade nöjda.

om hur en oväntad händelse gör, att han uppmärksammas på att den där 50-åringen faktiskt är han själv, fastän han i tankarna fortfarande var 25 eller i alla fall 34 år.
Församlingshemmets aula var verkligen välbesökt vid frågeduellen.
(bilden är från ett tidigare tillfälle)
inner snabbt igen och plusgraderna stiger. Tvätten på tork inne och en eftermiddag som pockar på att göra.? Inga stora affärs centra lockar mig men en liten tur med bilen till nåt nytt kanske kan passa. Sagt och gjort styr bilen bort till nästa lilla by, där har ett café öppnat upp i en före detta lantaffär, (Hörja Livs) som kamperade här under många år.
Över förväntan menar Jonas Qvarfordt, säljprojektledare för Telia. För Vittsjö har vi nu 48% anslutningsgrad, motsvarande i Bjärnum är 31% och i Hästveda 38%. Därutöver tillkommer de som tecknat avtal med Bredbandsbolaget och med kommunen.
Medlemmarna har ofta tipsat polisen om olika händelser. Det har till och med hänt att polisen hänvisat till Trygg i Vittsjö då de blivit uppringda, säger Sivard. 






En organisation bland droskägare bildades för att pressa ner bensinpriset som då hade stigit till 70 öre per liter. År 1951 hade denna organisation lyckats pressa ner priset till 56 öre per liter. År 1969 hade priset stigit till 90 öre per liter. År 1946 öppnades BP i Emmaljunga med bensinförsäljning. Redan 1940 blev det allmän ransonering även av bensin och eldningsolja
. Efter ett par år fanns ersättning för bensin. Då började bilar, bussar, traktorer, motorcyklar och andra fordon att utrustas med gengasaggregat. Råvaran till dessa nya aggregat var det ingen brist på då skogarna i landet hade myckenhet av råvaran. Omkring 1941 fanns det över 70 000 fordon utrustade med gengasaggregat. Det var gyllene tider för tillverkare av dessa aggregat. Flera industrier ändrade också sin tillverkningen och hundratals patent registrerades.
aféet intill 117) var de första civila husen när järnvägen kom 1892. Järnvägen byggdes i första hand för att skeppa ut timmer på. De kända tallarna härifrån blev till fartygsmaster och kunde betinga ett pris på 1000 kr styck. Mycket pengar på den tiden.