Gösta fraktade morötter.

Sjökapten Gösta Andersson i Vittsjö tillhör väl inte dom oftast sågs ut i vimlet. Makarna föredrog lugnet i villan vid Snapphanevägen. Där var det betydligt lugnare än färden över haven under oroliga krigstiden där flera fartyg i Göstas konvoj  sprängdes under färd från Västafrika till England

Gösta Andersson var född i Allerum 1906 och avled 1995 i Jonstorp.Det kan sägas att Gösta Andersson var född under segel! då hans fader var sysselsatt med väderkvarnar och då var det kanske ganska naturligt att Gösta sökte sig till sjöss men inte under segel till att börja med. Redan som 15-åring tog han till sjöss och de första resorna på haven gick mellan Sverige och England. Lasten till England var trävara och returlasten till Sverige var kol. Det var ett slitsamt arbete i hamnarna för sjömannen och matrosen och dessutom ganska dåligt betalt.

Sjökapten Gösta Andersson i Vittsjö.


Gösta läste till sjöbefäl i Malmö och blev styrman då han var 21 år. Efter några års praktik läste han till sjökapten i Kalmar men fick inte denna examen då han saknade erfarenhet och praktik på segelskuta. Denna praktik fick han på resor mellan Estland och Irland. Den första resan blev sex veckor lång då det oftast var motvind för segelskutan. Därmed var Gösta också sjökapten.
En av de första resorna för den nyblivne kaptenen var mellan Cypern och England och var lite dramatisk då frakten bestod av morötter. Temperaturen i lastrymmet skulle då vara +3º under hela resan. Det största problemet var dock gaser som bildades och vattenavdunstningen från rotfrukterna..
Under krigsåren skulle Gösta frakta järnmalm från Västafrika till England och en konvoj med 30 fartyg med eskort strävade mot England. Ute på havet kom anfall från luften och från ubåtar och hälften av fartygen gick under medan återstoden av konvojen sökte sig till hamn i den täta dimman.. Efter en tid hade 70 fartyg samlats och tog sig med bättre eskort till England..
Under ett halvt år fraktade Gösta olja över Persiska viken men ångorna i den tropiska värmen från oljan var inte hälsosam och Gösta blev sjuk och fick annat uppdrag. Under de oroliga åren under krigstiden var det brist på manskap och de flesta av besättningen bestod till stor del av kineser då få Svenskar vågades sig ut på haven under denna oroliga tid.
När Tyskland invaderade Norge befann sig Gösta i England där båtens last lossades och där blev Gösta kvar i fyra år innan han kunde göra ett besök i Sverige. Under denna tid  gick rutten mellan England och Island där det var mindre riskfyllt på havet. Island var förskonat från kriget men i de Engelska hamnarna var det oftast rena infernot.
År 1963 flyttade makarna till Vittsjö där en villa vid Snapphanevägen blev deras lugna tillvaro. Under sin tid i Vittsjö var Gösta aktiv i dåvarande Kyrkobröderna. Efter pensioneringen färdades makarna med flyg för att besöka de hamnar som Gösta lade till vid sin tjänst som sjökapten.
Detta är artikel 29 om äldre i Vittsjö bosatta.

 

Top