Vår resa till Brasilien mars 2015.

VITTSJÖ. Ingegerd och Rolf Nilsson delar här med sig sina upplevelser vid en resa till Brasilien i Mars 2015. Del 1

Torsdag morgon den 5 Mars kl.0.30 från Skinnaretorp.

Tur att vi hade den marginalen, för vi hittade inte rätt väg till Hyllie! Fruktansvärt kallt! Kl. 6.oo med flyget till Amsterdam, och sedan vidare mot Rio de Janeiro. Vi fick bra platser. God mat och dryck serverades under hela resan, så resan gick bra. Landade i Rio kl. 18.30 lokal tid, en tidsförskjutning med 4 tim - således 11 tim flygtid. Taxi från flygplatsen kostade 130 real (1 real är c:a 3 sek) till vårt hotell. Och det gick undan!! S:a Clara är ett enkelt men trevligt hotell. Trevlig personal, de flesta talar bra engelska.

God frukost fredag morgon, med mycket frukt. Träffar ett svenskt par, som skulle återvända till Sverige under dagen. De hade ett hus utanför Rio, som de haft i 10 år, och nu skulle avveckla. Hade själv ritat det, och även byggt det delvis.
Idag har vi gått, gått och gått. Två gånger har vi varit vid stranden, men ej badat, vågorna var så höga. Mycket folk överallt, taxibilar, massor med poliser, så säkerheten bör vara god. Trafikvimlet påminde om Indien. Eftersom hotellet erbjuder gratis Wi-Fi, har jag kopplat upp mig på surfplattan, får se hur det fungerar.

Lördag. Träffar vid frukosten en man från Schweiz. Han hade sin dotter på sjukhus, där sedan 3 veckor tillbaka. Hon hade blivit sjuk p.g.a. växlingen mellan den varma luften där och sedan komma in i kyla. Han varnade oss för detta, alltså A.C.

Efter frukosten tog vi metro till en förort till Rio, som heter Catete. Där var det marknadsdag, med försäljning av fisk, kött och massor av fräscha  grönsaker. Vi åkte gratis med metro, eftersom vi är seniorer, så det utnyttjade vi verkligen.
Vi gick in i en kyrka och där var det mässa med nattvard. Prästen drack själv vin 3 gånger. Till församlingen bjöd han bröd doppat i vin och till sist sköljde han ur kalken med vatten, och drack upp det också! Lite annorlunda än vi har det i Sverige. Efteråt hälsade alla på varandra, och det tyckte vi var trevligt!

Vi åkte tillbaka till vårt hotell, och gick ner till den omtalade Copacabana stranden. Mycket försäljare och höga vågor. Rolf badade, men jag doppade bara tårna. På kvällen åt vi file´ Mignon, bestående av varsin två stora köttbitar samt bröd till. Inte riktigt som vi tänkt oss, men gott var det. På restaurangerna talar man inte så bra engelska. Maten var väldigt god hela tiden!

Söndag. En helt underbar dag har vi tillbringat i Botaniska trädgården. Åkte dit med buss, 3.50 real. Har aldrig upplevt något liknande. Bitvis kändes det som vi gick i en tropisk djungel. Där fanns 5000 trädarter och 8500 olika växter. Där fanns en avdelning med medicinalväxter, en med kaktusar, jättenäckrosor, vita och rosa, vars blad liknade stora gröna pizzor. Där fanns sjöar och fontäner, olika fåglar och en apliknande varelse, som kallas micko. En stor ödla, som såg farlig ut. Samt orkidéer i alla färger och utseende. Jag tror det var kaktusavdelningen, som jag tyckte bäst om.
Bergen omgav trädgården, och i fjärran skymtade vi Kristus statyn!

Nu klarar vi av att transportera oss runt i denna 12 milj. stad, med metro och bussar och det fungerar alldeles utmärkt. Vi går mycket, säkert 4 km. varje dag. I morgon måndag har vi tänkt ta en bad och vilodag. Har regnat och åskat på kvällarna men det behövs säkert regn.

Måndag. Vi åkte metro till centrum av Rio. Besökte Rios Metropolitan katedralen med plats för 5000 sittande och 20000 stående, en helt enorm byggnad. Katedralen är byggd i betong, som en avskuren kon, med inbyggda glasfönster 60 m höga. Katedralen byggdes för 30 år sedan

Doppade mig sedan för första gången i Atlanten, eller rättare sagt sköljde vågorna över mig! Vi drabbades lite av förvirring när vi tog oss tillbaka, beroende på att vi gick ut från metron ett annat håll. Men det är inga problem, alla är så hjälpsamma här och på tåg eller buss reser de sig blixtsnabbt upp och erbjuder plats. De tycker nog vi ser åldriga ut. Men roligt har vi!