Reseskildring USA - resan 14

Etapp 14 måndagen den 22/5 ”Disneyland” och tisdagen den 23/5. ”Santa Monica”

08:30 startade vi från ”Venice Beach” för färd till ”Disneyland”, det var en liten gråmulen morgon här nära kusten. Det fanns flera stora diken (uppsamlingsdammar) som korsade vägen. Åkte väg 405 sedan väg 105, det var rätt lugnt ut ur staden, men trafiken stod nästan stilla i alla filerna in mot staden. Vi var framme c:a. 09:40 men fick köa en lång stund innan vi kunde parkera högst upp på ett flera våningar högt parkeringsgarage. Efter att vi blivit visiterade åkte vi med ett gasdrivet lok med gummihjul och 7 stycken vagnar till entrén av den äldre delen av ”Disneyland”.

Det gasdrivna loket och vagnar, ett foto tagit från garagetaket.

Nu hade det blivit en klarblå himmel, soligt och varmt, och vi tillbringade hela dagen på denna stora nöjesplats. Tog massor av foton.

Jag vid ett populärt fotoobjekt i ”Disneyland”

Ingången till äventyrslandet.

Disneyfigurer som följer paradorkestern.

En fin turistbuss på nöjesplatsen.

Cirka 19:00 åkte vi tillbaks till vårt boende i Venice. På vägen hem handlade vi och Lena lagade middag som vi åt hemma denna kväll.
23/5. Dagen före hemresan, medan vi åt frukost, tvättade kvinnorna ännu en maskin så vi slipper att åka hem med smutstvätt. Ungefär 11:30 gick vi ner till stranden i Venice, det var en lite gråmulen och småruggig förmiddag så vi tog inga badkläder med trots att jag sagt dagen innan att jag skulle bada i Stilla Havet.

Stannat vid en kanal på väg mot strandpromenaden.

Väl nere gick vi hela strandpromenaden ”Venice - Santa Monica. I början av promenaden massor av souvenirbutiker, flera uttagsautomater, endast kontantbetalning.

Souvenirbutik med uttagsautomat vid entrén.

Ju närmare vi kom Santa Monica ju finare kvarter, även vädret klarnade upp, väl framme var det en klarblå himmel. (Ångrade att jag inte tog med badkläder). Framme vid piren där USA.s mest kända väg ”Route 66” slutar, hittade vi ett matställe vi kunde äta på innan vi gick ut till nöjesfältet.

Jag vid den berömda stolpen i ”Santa Monica”

(Hela piren består av träplankor). Havet såg inbjudande ut, men jag hade väl blivit haffad om jag badat utan badkläder så jag avstod.

Ångrade att jag inte tagit med badkläder.

Barn och barnbarn åkte flera attraktioner medan vi bara njöt av tillvaron, spejade över Stilla Havet och tänkte ”så stort, i andra änden av havet finns de Japanska öarna”.

Utsikt från pariserhjulet på nöjesfältet.

Vi hade tänkt gå vägen tillbaka men klockan var mycket och vi behövde åka och handla, bl.a. en extra väska till Troeds familj (handlat lite som inte fick plats i medhavda väskor). Troed och jag tog taxi tillbaks och hämtade bilen, tog upp resten av familjen, handlade, var hemma 21:15. Packade det som gick och gjorde oss redo för resan hem följande dag, till sängs 00:30.