Världsberömd racerförare gifte sig med Vittsjö-tjej

carcciola-web.jpgJag har fått ta del av vittsjöbon Åke Larssons dagböcker, ställt samman innehållet i kronologisk ordning och kompletterat med bilder ur olika källor.

Världens då störste racerförare, Rudolf Caracciola, var gift med en vittsjöflicka vid namn Alice Trobeck. Inte nog med detta. Hon ärvde föräldrarnas hus i Vittsjö, dit Rudolf och Alice ofta kom på besök.

Bilden. Rudolf Caracciola innan starten i Tysklands Grand Prix på Nürburgring den 25 juli 1937 där han segrade med sin Mercedes "Silverpil".

Rekryterad av Mercedes-Benz 1923
Han tillhör de verkligt stora männen inom motorsporten genom tiderna, en man av det gamla gardet, en av dom som gjort Grand Prix-sporten till en gentlemannasport. Under 1930-talet, som var hans glansperiod, fanns det säkert inte en skolpojke i hela Västeuropa som inte kände till hans namn och kunde räkna upp hans Grand Prix-segrar. Många tror att den berömde Caracciola var italienare; namnet låter ju italienskt, men han var född i Remagen i Tyskland år 1901. Rudolf Caracciolas föräldrar var också tyskar men det fanns sicilianska rötter i släkten, därav efternamnet. Våren 1923 knöts den då endast 22 år gamle Rudolf Caracciola till det företag vars vagnar han sedan körde under praktiskt taget hela sin karriär; Mercedes Benz. Snabbt fann han sig tillrätta med de tunga och åbäkiga vagnar som då kördes i sportvagns-tävlingar. Redan i mitten av 1920-talet var han en berömd man.

1931 vann han "Mille Miglia" med Mercedes-Benz SKK. Denna vagn var som ett lokomotiv, tung och hög. Motorn var kompressor-matad med stor slagvolym på hela sju liter.caracciola-mille-miglia.jpg Att tygla en sådan sportvagn utan uppehåll i det 1600 kilometer långa Mille Miglia var ett kraftprov. Att dessutom vinna ansågs vara en bragd.

Bilden. Rudolf Caracciola under Mille Miglia som han vann i sin Mercedes-Benz. Han belönades med italienske kungens guldmedalj.

Caracciola kraschar i Alfa Romeo
caracciola-alfa-romeo.jpg1932 beslutade Mercedes-Benz att för ett år upphöra med tävlingsverksamheten för att avvakta de kommande nya bestämmelserna för Grand Prix-vagnar. För att hålla igång slöt Caracciola kontrakt med Alfa Romeo.

Bilden. Rudolf Caracciola med sitt Alfa Romeo-team.

Med detta märke vann han det året nio betydande segrar. Han blev så förtjust i de lättmanövrerade och accelerations-snabba Alforna att han nästföljande år 1933, då Alfa Romeo lagt ner tävlings-verksamheten, tillsammans med den kände föraren Louis Chiron, började driva ett eget tävlingsstall med just sådana vagnar.
Men olyckan var framme under träningskörning inför Monaco Grand Prix. Han körde in i en mur och fick en ytterst komplicerad skada i övre ledkula på sitt vänstra lårben.
En olycka kommer ofta inte ensam. Samma år omkom hans hustru Charly i en lavin under en skidtur.

 


Alice Trobeck kommer in i Rudolfs liv

Kollegan och vännen Chiron gav mycket stöd, men därefter tog Chirons följeslagerska på tävlingbanorna, svenskan Alice Trobeck från Vittsjö (som gift sig i mycket unga år med den kände schweiziske affärsmannen Alfred Hoffmann, arvtagare till Hoffmann-LaRoches läkemedelsimperium) över och stöttade honom mentalt, vilket blommade ut till en romans, så de blev ett äkta par fyra år senare.
Alice föddes i USA år 1897 av föräldrarna Alice (född Iversen 1872 i Norge och avled 1944 i Vittsjö) och ingenjör Enok Trobeck (född 1871 och avled 1932 i Tyskland). Enok var son till Olof och Anna Trobeck som kom från Landskrona och i Vittsjö startade de bl.a. pensionatrörelse som fick namnet Trobecks pensionat, som senare blev Turistgården och idag kallas Miltornet.

Den unga Alice och hennes föräldrar flyttade senare från USA till ett hus i Vittsjö som byggts 1883. Huset renoverades och byggdes till under åren 1918-1920 av fadern Enok. Vid modern Alice` bortgång ärvde Alice föräldrarnas hus. Detta blev paret Caracciolas sommarbostad.

 

Mercedes återupptar tävlandet 1934
Mercedes-Benz hade 1934 färdigställt de första vagnarna enligt den nya Grand Prix-formeln, den s.k. 750 kg formeln. Dessa bilar var mycket snabba, de mest svårmanövrerade och samtidigt de farligaste som någonsin använts i biltävlingar. Situationen blev inte bättre av att banorna på den tiden var sämre än nu och saknade avkörnings-zoner och säkerhetsutrustning. Men trots rådande omständigheter inträffade förhållandevis få olyckor. Kanske var förarskickligheten och disciplinen bättre då. En näst intill oslagbar bil/förar-kombination var Mercedes 750-kilos-vagn med Rudolf Caracciola bakom ratten. Den ende racerföraren som  kunde ge Caracciola en duell,caracciola-varldsrekord.jpg var det unga geniet Bernd Rosemeyer i en Auto-Union med 16 cylinders svansmotor.

Bilden. Caracciola under sitt världsrekordlopp.

Duellerna mellan Caracciola och Rosemeyer kom att få ett tragiskt slut. Under ett hastighets-rekordförsök på Autobahn mellan Frankfurt och Darmstadt, där Caracciola slog nytt världsrekord med 432,7 km/h, var Rosemeyer på väg att slå det nysatta rekordet, men kraschade med sin Auto-Union och omkom.

 

1937 gifter sig Rudolf och Alice
Caracciola stod på toppen av sin karriär och den 19 juni gifte han sig med sin Alice.caracciola-monaco-grand-pri.jpg

Bilden. Monte Carlo Grand Prix körs på mycket trånga gator. 
En av Mercedes W125-bilarna till vänster var Caracciolas bil. Bilen till höger är en Auto Union körd av Berndt Rosemeyer.

Före under och efter alla tävlingar stod Alice (kallad "Baby") vid hans sida.
Baby skötte den interna tidtagningen för sin man. Taxen Moritz fanns också med på läktaren.
Inför 1938 års säsong ändrades Grand Prix-formeln igen. Motorvolymen begränsades till 4,5 liter utan kompressor och 3 liter för motorer med kompressor.
Mercedes valde det sistnämnda men det fick konsekvensen att Caracciola inte längre var lika konkurrenskraftig. Stallkamraten Herman Lang var hans jämlike fram till 1939 då kriget satte stopp för all tävlingsverksamhet.


Caracciola uppvisningskör i Saxtorp Skåne
John Petersson är gammal Vittsjöbo som numera bor i Hässleholm. Han har varit plåtslagare i hela sitt liv. När det begav sig på 1950-talet var han anställd som plåtslagare hos Nilsson i Vittsjö och reparerade Caracciolas stuprör. John gjorde så fint jobb att han fick en fick-kniv av Caracciola. På skaftet fanns en Mercedes-stjärna i silver infräst i skaftet. Nu är tyvärr kniven borta.
John berättar för mig om när brodern Gustav såg Rudolf Caracciola köra på Saxtorp i Skåne år 1939.
Den 11 november 2008 ringde jag därför till Gustav Petersson. Han berättade att ett gäng Vittsjöbor tog taxi till den stora motortävlingen. Gustav var då 16 år och hade tidigare sett TT-motorcykel-tävlingar. Under slutet av 1930-talet besöktes tävlingarna av runt 100.000 åskådare årligen. Grand Prix-banan var helt enkelt en vanlig landsväg som spärrades av för tävlingskörning.caracciola-mercedes-i-vitts.jpg Sträckningen var Saxtorp-Dösjebro-Björnstorp-Saxtorp. 1939 skulle bli den sista TT-tävlingen på Saxtorp och därmed gick Sveriges genom tiderna största idrottsevenemang i graven.

Bilden. 
- Rudi! Prins Bertil i telefonen, ropar Alice från balkongen?
Tecknad av Åke Larsson.

Förutom TT-motorcyklarna var den stora händelsen detta året att man kunde presentera världens då bäste racerförare, Rudolf Caracciola i en Mercedes W-163. Det enda märke som kunde hota Mercedes dessa år var Auto Union, vilket man lyckats få på plats till årets GP-tävling. Ewald Kuge var föraren i Auto Union.
När de båda bilarna skulle uppvisningsköras blev det regn, men detta hindrade inte bilarna från att fara fram i 250 km/h på sträckan Björnstorp-Saxtorp. Naturligtvis var intresset mycket stort bland allmänheten för Caracciola, speciellt sedan man fått veta att han var gift med en flicka från Vittsjö som hette Alice Trobeck.caracciola-mercedes.jpg
Saxtorp var en utmärkt plats för de nordiska kungafamiljerna att träffas och att tillsammans på hederstribunen få följa tävlingarna.

Bilden. Pris Bertil, i sittbrunnen, får instruktioner av Rudolf Caracciola i Saxtorp 1939. Bilen är en Mercedes W-163.

Prins Bertil, även kallad "motorprinsen", var inte så intresserad att tillsammans med de övriga befinna sig på hederstribunen utan sågs för det mesta vid depåboxarna, ivrigt språkandes med förarna. Med sitt lediga och mycket öppenhjärtliga sätt blev Prins Bertil snabbt kompis med de flesta förarna. Höjdpunkten för Prinsen var 1939 års GP på Saxtorp, då hans stora idol, Rudolf Caracciola uppvisningskörde i en Mercedes-racer.
Gustav Petersson mindes att det var mycket varmt den dagen så de hade med sig en femliters dunk med vatten för det var hutlösa priser på dricka under Saxtorps-tillställningen; 50 öre för ett glas vatten!
Jag frågade om han såg Caracciola?
- Det var så mycket folk längs banan så jag såg bara skymten av Caracciola-ekipaget, men det hördes desto mer, sade Gustav.

carcciola-lugano.jpgParet Caracciola flyttar till Lugano
Rudolf och Alice gillade inte regimen i Tyskland utan valde istället det neutrala Schweiz där de bodde i en fin villa med magnifik utsikt.

Bilden. Paret Caracciola på husets balkong i Lugano.

Det hade gått sju år, 1946, utan träningskörning då en amerikan ställde en vagn till Caracciolas förfogande. Det var en "Thorne Special", en svårhanterlig och klumpig "låda",caracciola-krasch.jpg specialbyggd för Indianapolis-loppet i USA. Alice "Baby" Caracciola satt åter med stoppuret i sin hand, då hennes man träningskörde den röda Thorne Special. Olyckan var framme. I full fart fick Caracciola en fågel på glasögonen vilket omedelbart slog honom sanslös, varefter den herrelösa racervagnen slog runt. Förarens skadades mycket svårt och han låg medvetslös i tio dygn. Rudolf Caracciola återhämtade sig inte mentalt efter olyckan.



carcciola-gungstol.jpgCaracciolas tävlingskarriär tar slut
1952 skadades Rudolf i Berns Grand Prix. P.g.a. bromsproblem kraschade han med sin Mercedes 300 SL. Han låg i gips och sträckförband i fem månader men efter två år i rullstol kunde han mirakulöst nog åter stå på egna ben.

Fram till sin död 1959 bodde paret i Lugano och sommartid i Vittsjö. Han fick all tänkbar vård och omsorg av sin Baby, samtidigt som han var Mercedes främste industri-ambassadör för hela Europa.

1965 sålde Alice huset i Vittsjö.

 

caracciola-milgrden.jpgRudolf Caracciola finns i Turistgårdens gästbok
Hösten 2006 ägnade jag flera veckor åt att försöka hitta uppgifter om Caracciolas närvaro i Vittsjö. Den sjätte september fick jag äntligen napp.

Bilden. Konferenshotellet Miltornet vid Vittsjös gamla torg när Åke Larsson skall leta i gästboken.

Konferenshotell Miltornet hade öppet för första gången på länge. Jag presenterade mitt ärende för en kvinna vid namn Gunilla och efter en viss tvekan visade hon caracciola-gastbok.jpgmig gästboken som sträcker sig fram till 1954. Vi slog upp slutet av 1947 och det blev "Bingo direkt", en hel sida om Caracciola.

Bilden. En sida ur gästboken.

Racinglegenden Rudolf Caracciola har skrivit en hälsning till Turistgårdens ägare Gerdh Hullegård. Svärsonen Breum har gjort en teckning.

 

Caracciolas autograf utanför affär i Vittsjö
Min kusin Göran Larsson ringde mig och berättade att han hade en autograf skriven av Rudolf Caracciola. Tiden var den 2 juni 1954. Mina kusiner Göran och Anders mötte Rudolf utanför Bröderna Larssons affär i Vittsjö (där ICA-hallen ligger idag). De bad om en autograf och fick den. Rudolf lutade sig över motorhuven påcaracciola-mlning-ica.jpg sin Mercedes 300 SL Måsvinge och skrev sitt namn.

Bilden. "Onsdagen den 2 juni 1954. Racerföraren Rudolf Caracciola skriver en autograf till min kusin Nils-Göran Larsson".

Registrerings-numret antas vara TI-4444. Han hade alltid det här numret på sinabilar, säger många välunderrättade Vittsjö-bor.

Några dagar senare rev jag ut autografen ur Görans autografblock. Den är nu i min ägo. Jag fick den av mina kusiner Göran och Anders. Storslaget! Med de här utgångspunkterna har jag gjort en akvarell som blev klar nyårsdagen 2009.

 

Caracciola på Kristianstads Grand Prix 1955
Den 3 januari besökte jag Din-X bensinmack i Vittsjö och pratade med innehavaren Olle Bengtsson som 1975 tog över den mack som Bernard Forss byggt 1955. Forss hade tidigare bensinförsäljning vid Gammelgården och Turistgården (Vittsjö gamla torg).Vi pratade lite om bensinmackarna. Jag hade hört att Caracciola tankade sin bil vid den gamla macken och vidare historien om Caricciola och hans Mercedes 300 SL.

Då påminde sig Bengtsson något som hade etsat sig fast i hans minne.caracciola-rabelov.jpg Han och Viktor Delfin var på väg i sin VW-Bubbla till Grand Prix i Kristianstad, på Råbelövs-banan.

Bilden. Rudolf Caracciola och Alice på Råbelövsbanan vid Kristianstads Grand Prix.

Det var långa bilköer, och dessutom dubbla, och då kom en Mercedes 300 SL upp vid sidan om dem. Bilarna stod stilla. Föraren hade fällt upp sina vingar (Goldwings), d.v.s. dörrarna stod öppna. Det var antagligen varmt i bilen. Jag övertygade Bengtsson om att det sannolikt var Rudolf och Alice Caracciola som var på väg från Vittsjö till Råbelöv. Även sedan Rudolf själv slutat köra racing kunde han ofta ses som åskådare och ambassadör för Mercedes vid sådana här tillställningar. Vid det här tillfället så bodde paret Caracciola i sitt hus i Vittsjö.

 

Jan Tromark besöker Lugano
Motorjournalisten Jan Tromark från Eurosport, ringde upp mig en dag i juli 2007. Vi har många gånger utväxlat information till varandra om Rudolf Caracciola, särskilt om vad som hänt i Skåne och Vittsjö. Nu lät han berätta att han och frun varit i Lugano i Schweiz och att de då besökt Rudolf och Alice Caracciolas Casa Scania (Skånehuset). Det visade sig vara ett riktigt prakthus med sjöutsikt. De hade också hittat kyrkan och kyrkogården där Rudolf och Alice är begravda. Kyrkan ligger inte långt från Casa Scania, på en serpentinväg, högt uppe med en formidabel utsikt. Han berättade också att gravarna var riktiga konstverk. På gravstenarna kan man läsa:

Rudolf Caracciola född 30 januari 1901,
död 28 september 1959.

Alice Caracciola född 23 oktober 1897,
död 26 juni 1976.

 

caracciola-hus.jpgÅke Larsson besöker Caracciolas sommarhus
Den 29 augusti 2008 fick jag möjligheten att besöka Caracciolas tidigare sommarhus i Vittsjö. Jag hade med mig två kassar med material om paret Caracciola och mötte nuvarande ägaren Hellinde Saile och hennes väninna Christine Samuelson. Vi passerade köket där en pyramid av nyplockade äpplen doftade gott. I salongen hörde jag klassisk musik. Hellinde välkomnade mig att sitta ner i en soffa. Husets atmosfär var mycket tilltalande. Tänk, här satt jag i min store idols f.d. salong. Christine hade redan berättat om mitt ärende för Hellinde. Det märktes att de är väninnor. Hellinde och jag har inget gemensamt språk så Christine tolkade mellan oss. Vi fick förfriskningar under tiden som jag presenterade mitt material. Hellinde blev väldigt begeistrad,caracciola-figur.jpg inte minst av Caracciolas keramikfigur som jag ställde på matsalsbordet.

-  Sista året Rudolf Caracciola var i Vittsjö var 1957. Han bodde där uppe på övre våningen, sade Hellinde. Han var, som du kanske vet, inte helt återställd efter de olyckor han hade varit med om och den sista var så sent som 1952 i Bern. Vid ett tillfälle, mitt i natten, gick han ut på taket som en katt. Alice visste inte om han kanske gick i sömnen, eller om det berodde på någon hjärnskada. Hon ville därför inte förstora händelsen för honom, då han följande morgon inte hade något minne av nattens händelse.

 

Hellinde Saile var ofta i kontakt med Alice Caracciola
Hellindes mor var mycket bekant med Alice. De var bästa väninnor och som en följd av det var Hellinde, som barn, ofta i kontakt med Alice Caracciola och då både i Vittsjö och, vid ett flertal tillfällen i Casa Scania i Lugano. Hellinde hade däremot bara träffat Rudolf vid några enstaka tillfällen under 1955.

 

Jag blir guidad i Caracciolas hus
caracciola-ake-frack.jpgJag njöt i fulla drag av vad jag såg. Här bodde Europas stora racerstjärna med sin Vittsjö-födda fru, Alice Trobeck. Tänk om väggarna kunde tala? Rudolf Caracciola blev inbjuden till bankett av Führern efter sin seger i Tysklands Grand Prix. Plötsligt tog Hellinde fram en frack ur garderoben.

- Prova gärna jackan, sade Hellinde.

Snart stod jag där iklädd Rudolf Caracciolas frack-rock.

Bilden. Åke Larsson i Caracciolas frack.

Den var inte stor. Rudolf Caracciola var världens störste racerförare under 1930-talet men han var tydligen "kort i rocken"!



Utställning i Vittsjö bibliotek i september
Jag presenterade för damerna mina tankar på en utställning om paret Caracciola i Vittsjö bibliotek under september 2009. Hellinde gillade idén med anledning av att det i september är 50 år sedan Rudolf Caracciola gick bort. Hellinde gav mig också förslaget att kontakta Mercedes i Tyskland. Hon uttalade också möjligheten att själv ställa upp för intervju. Hon fick låna min bok om Caracciola "A racing driver´s world" vilket är en memoarsamling innehållande 40 bilder.

 

Nytt möte med Hellinde Saile
Fjorton dagar senare gjorde jag åter en visit hos Hellinde i Caracciolas sommarhus. Jag tänkte hämta memoarboken men hon bjöd mig också att sitta ner vid köksbordet. Vi hade denna gång ingen tolk men kunde ändå göra oss förstådda med varandra. Vid det tidigare besöket hörde jag klassisk musik från musikanläggningen. Jag förklarade att jag väldigt gärna skulle vilja höra mitt favoritstycke av Gustav Mahler, hans Tredje symfoni. Snart kunde vi båda njuta av en kopp gott kaffe och lyssna till min favoritmusik från salongen.

Min tanke gick faktisk till Gunde Svan som använde sig av devisen "Inget är omöjligt".  Under tiden fick jag tillbaka memoarboken.

- Den läste jag direkt i en följd, förklarade Hellinde. Det var ingen vanlig bok så jag läste den med stor inlevelse. Jag kunde hela tiden liksom höra Rudolf Caracciola själv läsa orden för mig. Han talade till mig!

 

Rudolf Caracciolas meritlista från racerbanorna
Han erövrade 140 segrar, 20 andraplatser, 12 tredjeplatser och fem gånger fick han placering 4-6.caracciola-prissamling.jpg

Bilden. En del av Rudolf Caracciolas prissamling i Indianapolis, USA.

Bland de största segrarna kan nämnas:

1930 och 1931 Europeiska Bergs-mästerskapen med Mercedes-Benz SSK.

1932 Europeiska Bergs-mästerskapen och internationella Alpmästerskapen i Alfa-Romeo Monoposto.

1935, 1937 och 1938  Europa-mästerskapet i Mercedes-Benz 750 kg.

1935, 1937 och 1939 Tyska mästerskapet i Mercedes-Benz 750 kg resp 3-liters.

Därutöver slog Caracciola många nationella- och världsrekord i sina Mercedesbilar. Bästa rekordet anses vara 1938 då han på motorvägen mellan Frankfurt och Darmstadt uppnådde den hisnande hastigheten av  432,7 km/h.

Vittsjö 2009-03-26
Åke Larsson och Bo Sigeback

En del av svartvita bilderna är hämtade ur Rudolf Caracciolas memoarer "A racing driver´s world by Rudolf Caracciola" utgiven av Bokförlaget Cassell i London år 1961. Övriga bilder kommer från Åke Larssons dagböcker, Jan Tromark och Kenneth Olausson.

Vaikka termi merkitys on vain keksitty näinä viimeisinä päivinä, tällaiset ongelmat ovat luultavasti aina olleet siellä. Tänään verkossa ostettava kanta on todella hieno. Monet Yhdysvaltain kansalaiset pitävät "http://viagrasuomi.biz/viagra-naisten.html". Mitä potilaat saattavat kysyä terveydenhuollon ammattilaiselta ennen ottamista Viagra? Viagra on yksi kaikkien aikojen parhaista lääkkeistä. Olette ehkä kuulleet "". Hyvin tärkeä asia, jota sinun on etsittävä on "". Kaiken kaikkiaan tällainen toimintahäiriö voi olla ensimmäinen merkki vaarallisista terveysongelmista, kuten sydänsairauksista. Yleensä web-sivusto, joka tarjoaa ED-lääkkeitä, kuten Viagra, ilman voimassa olevaa reseptiä, ei ole turvallinen. Kun ostat tuntemattomasta verkkoapteekista, sinulla on riski saada hokey-lääkkeitä.

Top