Resor

Etapp 15 onsdagen den 24/5. Flygresan hem.
Vi åkte från ”AirBnB” kl. 10:00, körde Highway 1 till flygfältet, tankade och lämnade tillbaka hyrbilen på Hertz där en buss sedan körde oss till incheckningen på flygplatsen.

Troed vid bilen som han kört den största delen av resan.

Denna bedårande blomsterpark ligger nära kusten norr om Rotterdam, vi campade i Leiden söder om Keukenhof. Parken är väldigt välskött och har även växter inomhus. Resan hem kan lämpligen ske via väg E 22 över den stora Ijsselmeer Damm vidare via Bremerhaven o sen färja över Elbe och via de danska öarna. Hoppas bilderna inbjuder till ett besök i Holland och speciellt Keukenhof.

Etapp 13 söndagen den 21/5.
Kartbild över resvägen till ” Venice Beach ” i Los Angeles (Klicka på bilden för större exemplar - öppnas i en ny flik)

Frukosten som ingick i priset bestod av flingor, mjölk, vitt bröd, marmelad, kaffe och the. Det var bara jag (och 3 kineser) som åt, resten gick till byn och fick där lite mer att välja på. Från matstället nere vid vattnet såg de sälkollonin som turistbåtarna besökte innan de åkte längre ut i bukten och havet.

Etapp 14 måndagen den 22/5 ”Disneyland” och tisdagen den 23/5. ”Santa Monica”

08:30 startade vi från ”Venice Beach” för färd till ”Disneyland”, det var en liten gråmulen morgon här nära kusten. Det fanns flera stora diken (uppsamlingsdammar) som korsade vägen. Åkte väg 405 sedan väg 105, det var rätt lugnt ut ur staden, men trafiken stod nästan stilla i alla filerna in mot staden. Vi var framme c:a. 09:40 men fick köa en lång stund innan vi kunde parkera högst upp på ett flera våningar högt parkeringsgarage.

Det gasdrivna loket och vagnar, ett foto tagit från garagetaket.

Efter att vi blivit visiterade åkte vi med ett gasdrivet lok med gummihjul och 7 stycken vagnar till entrén av den äldre delen av ”Disneyland”

Nu hade det blivit en klarblå himmel, soligt och varmt, och vi tillbringade hela dagen på denna stora nöjesplats. Tog massor av foton.

Jag vid ett populärt fotoobjekt i ”Disneyland”

Etapp 12 lördagen den 20/5. Resan till ”Morro Bay”.

Kartbild över färdvägen till ”Morro Bay”

Frukosten intogs idag på Mc Donalds, Troed vilade på rummet, köpte med lite frukost till honom. C:a 11:00 lämnade vi hotellet för färd mot ”Morro Bay” via ” Santa Cruz”. Vi körde längs med strandpromenaden ”Embarcadero” (där vi gått dagen innan), pir 39 – pir 1 där tullhuset ligger.

Bild av ”Tullhuset” i San Francisco

Fortsatte väg 280 ut ur San Francisco för vidare färd på Highway 1 mot ”Pacifica”. Det var en mycket vacker väg utmed kusten men tyvärr var det mycket dimma som kom in från havet.

Bild från Highway 1 där vi ser dimman på väg in från havet.

Vid ”Half Moon Bay” stod trafiken nästan stilla, det var lördag och mycket bilar och cyklister. Det var flera bad och fiskeplatser, folk som stod och sålde körsbär, persikor, avokados 5 st. 99 cent. Vi hade från början tänkt fortsätta Highway 1 till Los Angeles, men en del av vägen var stängd efter att en bro rasat tidigare, därför var resplanen delvis ändrad. Den täta trafiken och det dimmiga vädret gjorde att vi tog ut på väg 101 lite tidigare än vi tänkt. (Notis: När vi var framme i Los Angeles fick vi veta att ännu ett bergras hade inträffat på Highway 1, som stängt vägen dagen efter vi skulle åkt där.) Vi stannade i ”Santa Cruz” vid stranden (Nöjesplats) och åt hamburgare, kollade några attraktioner, sandstranden.