Visst har det hänt en hel del under årets sjätte vecka, här följer ett litet axplock av vad som delgivits i våra media. Välkommen att påverka vårt innehåll genom att höra av dig till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 

VITTSJÖ. Fantastiska snö och isformationer. Det har varit kallt ett antal dagar och isen har lagts sig även i Vieån. Utmed strandkanterna ser man hur kölden och fukten skapat fantastiska skulpturer. När man kommer ned till ån ser man den gamla vackra sågen och is som flyter omkring. Här finns även en man som trots kylan fiskar bland isflaken. Nere i ån bildas mängder av isformationer och i kvarndammen har isen gjort att båten nu är fastfrusen. Bilderna talar säkert för sig själv. Skriver vittsjobjarnum.nu

BJÄRNUM. Selanderloket får nytt liv. I en lokal tillhörande Bjärnums Stålprodukter håller ett gammalt torv lok på att renoveras. Loket byggdes i början på 40-talet av Selanders Mekaniska i Bjärnum.

Harald Selander, Lennart Gullgren, Sme Erik Bengtsson, Bernt Bengtsson, okänd, Sme Larsson, okänd, Bertil Henriksson.

Lokalen låg då på Algatan och här tillverkades ett 15-tal lok för smalspårig järnväg. Spårbredden är 600 mm. De flesta hamnade i torvindustrin men en del även på tegelbruk. Just detta lok har varit stationerat på Västra Torups Torvströfabrik, där det togs ur bruk 1977.

Håkan Andreasson, Östen Krantz, Jonas Lindhè, Joacim Andersson, Joakim Andersson, Charlie Lindèn samt Erik Blomgren.

1987 kom loket till Bjärnums Museum. Där har det stått tills det nu fick komma fram för en ansiktslyftning. Skriver vittsjobjarnum.nu

EMMALJUNGA. Rätt svar på förra veckans VAD ÄR DETTA, ”kluriga ting” från förr till nutid presenteras här.

 

Samtidigt visar vi en ny bild på veckans klurighet. Vad har de använts till och vilken funktion har de? Förra veckans klurighet var bild på ett handtag för att ta ut varma plåtar med. Här följer nästa ”klurighet”. Vad har de använts till och vilken funktion har de? Skriver vittsjobjarnum.nu

HÄSSLEHOLM. Arbeten vid pumpstation får inte störa uttrar. De planerade arbetena kring pumpstationen nära uttrarnas möjliga lya gör nu att länsstyrelsen tar ny kontakt med kommunen. Uttrarna får inte störas av de planerade arbetena och avverkningarna kring pumpstationen nedanför reningsverket i Hässleholm, särskilt inte så här års när de har sin parningstid. Efter Frilagts uppgifter om att ett område nära utttrarna har märkts ut säger länsstyrelsens naturvårdshandläggare Per Levenskog att han ska ta ny kontakt med kommunen på måndag. – Det här låter som lite större grejer som vi får titta på, säger han. Hässleholms vatten försäkrar att ingen avverkning ska göras i den täta strandskogen närmast uttrarna. Skriver Frilagt

HÄSSLEHOLM. Något minskad smittspridning i Hässleholm Hässleholms kommun ligger fortfarande högre än det skånska snittet, men smittspridningen minskade under förra veckan från 485 nya fall per 100 000 invånare till 395. I Skåne noterades 298 nya fall per 100 000 invånare. Det visar Region Skånes lägesbild som presenterades på torsdagen. Folkhälsomyndigheten varnar nu för en tredje våg och ändrar prioriteringen för när olika grupper kan vaccineras eftersom Astra Zenecas vaccin inte rekommenderas för personer över 65 år. Skriver Frilagt

SKÅNE. Åk inte ensam: ”Om det är tunna isar och det sen kommer snö, då växer inte isen” Snö på isen kan vara förrädiskt, då isen inte kan växa sig lika tjock. Åk inte ensam och försök bilda dig en uppfattning av den lokala plats du åker på, är råd från Issäkerhetsrådet. Isarna används flitigt när vintern tagit ett grepp om Skåne. Issäkerhetsrådet, som är ett samarbete mellan bland andra Svenska livräddningssällskapet, Friluftsfrämjandet och Sjöräddningsällskapet, varnar för isar som inte växt sig tillräckligt tjocka. Skriver Kristianstadsbladet.

INRIKES. Nu inleds sportlovsveckorna och många ger sig ut på vägarna. – Tyvärr upplever vi att väldigt många bilister kör lite för fort, vilket gör att det blir ett högre tempo på våra vägar. Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får, säger Ursula Edström, trafikstrateg på polisen. Läget för sjukvården är fortfarande ansträngt och ett sätt att inte belasta sjukvården ytterligare är att minska risken för trafikolyckor genom att köra försiktigt och följa skyltad hastighet. Enligt Trafikverket skulle 15 liv sparas varje år om medelhastigheten sänktes med 1 km/h på våra vägar. Anpassa hastigheten till väglaget och vädret. – När du ska ut på vägarna är det viktigt att se till att du har gott om tid för resan och att det finns tid för att stanna och pausa, säger Ursula Edström. Under vintern är det ytterligare faktorer, förutom hastighet, som påverkar utgången av en trafikolycka. – Det är halt på vägarna, snö och mörker leder till dålig sikt. Anpassa hastigheten efter vägunderlag och väderförhållanden, avslutar Ursula Edström. Skriver Polisen på sin hemsida

 

Start Damallsvenskan Vittsjö - Piteå Finding your local time... 1 Day Klicka