Unik resa tillbaka till andra världskriget men också till Le Man

VITTSJÖ, BJÄRNUM. Glädjande kan vi åter publicera artiklar skrivna av ”möbelhandlarn”, Ingvar Lindberg från Bjärnum.

Ingvar som är historiskt mycket bevandrad, inte minst vad gäller andra världskriget, har under sina resor besökt många av de platser som var betydelsefulla eller dramatiska under dessa krigsår. Ingvar har även en bakgrund som rallyförare för SAAB och har naturligtvis även här en massa minnen som vi hoppas kunna publicera. Här kommer den första delen av inledningsvis fem artiklar där Ingvar bland annat berättar om SS skolan i Ordensburg, Stalag och en hel del mer. Vill du läsa Ingvars tidigare artiklar finns dessa under fliken ARTIKLAR och Ingvar Lindberg. / C Brauer

-Tillbaka till 1943 och Mussolinis Italien och Tysklands KZ läger ”Stalag Luft III” SS utbildningsläger. Monte Carlo Rallyt 1973, Monacos Formel 1 1966 och 1983. Europas mest spännande bil och flygmuseum i Sinsheim och Speyer. Spänn fast bältena -NU ÅKER VI..!

Kanske några av våra SAAB kamrater minns mina reportage från Rally SAN REMO med GRIPEN1- DYRGRIPEN- DYR DYRGRIPEN, SAAB Sport 1962 i slutet av 90 talet. År 2000 blev jag påkörd av en Opel på ett övergångsställe med benbrott, kotförskjutning, skallbrott, tre blödningar i hjärnkontoret, Niagarafallets brus i huvudet, sömnbesvär mm, men med alla positiva SAAb minnen är krisen övervunnen!? 2007 tillbaka i Rallysvängen och nu även reportageresa till Italien. Det tog därefter 7 år att kunna styra en Rally SAAB igen. Självklart lade jag semester 2010 till Italien för att än en gång uppleva starten på MILLE MIGLIA. Första gång för mig var med Janne Tromark och Charlie Lomander 1993 som 50 års present. Då var det stora dragplåstret Meccan 300 SLR med Jochen Mass och Charlies original SAAB från 1957 som han och Harald Kronogård kom i mål med. Att höra sången från en 300 SLR:s raka sexa ljuda mellan husväggarna, det är NÄSTAN som att möta MONSTRET. Vi, min son Philip, ”Simba” 93:a Aero SMB 225 och jag såg framåt att se och höra två SAAB:ar i Brescia. Naturligtvis kombineras allt Rally och 2:a världskrigets sevärdheter och historia.
Resan började med nattfärjan Ystad- Svinemunde.

Första målet var SS skolan Ordenburg, utbildningsplats för Rommels afrikakår i Born Suliowo i Polen. Idag helt civilt och renoverat efter ryssarnas vanliga förstörelse, en ny stadsdel i skogen.

Born Sulinowo. Här förberedde sig Rommels Afrika kår.

Det andra målet var koncentrationslägret för Brittiska flygofficerare STALAG LUFT III i Zagan Polen.

Lägret blev känt för att fångarna grävde en tunnel, 100 meter lång, från en barack, under stängslet och ut i skogen. Den hade kodnamnet ”Harry”. Det var 500 som anmälde sig att gräva. En film gjordes på 50-talet om flykten från lägret. De hade en bygelhäst som hjälp att strö ut jorden som de grävde upp, även påsar i byxorna användes att osynligt strö ut jord och sand.

Vid minnesstenar där en gång tunneln var finns en norsk medborgare som hette Fugelsang. Polackerna har verkligen gjort ett fint museum av detta tragiska läger, väl värt att besöka.

 

 

 

 

 

 

 

Tredje målet var SS skolan i Bad Tölz vid gränsen Tyskland- Österrike,

där bland annat vår kompanichef Hans Gösta Pehrsson utbildades. Idag kommunalhus, polisstation och affärscentra.
Efter dessa historiska platser ställde vi nu nosen på ”Simba” mot Italien.
Efter lång färd kom vi till Brescia vid 17 tiden, efter ett otroligt regn och åskväder, 197 mil från Ystad. Alla hotell var bokade men Philip sade på ett hotell att min gamle far behöver ett rum för natten, då ändrade portiern sig och sa; 15 km från centrum finns ett ledigt rum! På slingriga vägar ut från centrum hittade vi hotellet vid 23 tiden. På TV såg vi Inter slå Roma i Italienska cupfinalen. De har sedan också vunnit Champions League. Efter tidig frukost åkte vi de 15 km till Brescia centrum. Att hitta en parkering var nästan omöjligt. Men vid sidan om en bensinmack kunde vi trassla in ”Simba”. Därifrån gick vi i tio minuter till torget för uppsamlingen av Mille Miglia bilarna. Vi diskuterade flera gånger hur ”Big Boss MULLER resonerade om den bästa tidpunkten att visa upp de 2 ”1957 års PÄRLORNA”. Tidigt eller senare på dagen? Till uppsamlingen kom ömsom nr 16, nr 380, nr 8 osv, ingen organiserad uppstälning.

Därför; vilken taktik för mesta möjliga PR hade Muller- Jonsson planerat för? Under de två timmar vi väntade fick vi se ALLT underbart VACKERT på 4 hjul rulla förbi, ingen nämnd ingen glömd men 300 SL var klar i ledningen. Men vi väntade tåligt mellan regnskurarna att få höra hemlandstoner från ett 2 tums avgasrör. Ibland inbillade jag mig höra djungeltrummans pluppande, men falskalarm flera gånger. Fler och fler kantade gatorna, så PR- taktiken verkade hålla.

Så plötsligt kl. 12.30 kom nästan ljudlöst en grå SAAB 93:a glidande förbi, så tyst, så jag fattade inte att de var på väg och en minut senare den andra med taksökare. Nästan inga reagerade bland publiken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fy sjutton vad vi blev besvikna, vi var helt inställda på en entré som hela Brecia aldrig skulle glömma (som Le Man SAABen 2008, det ljudet drömmer fransmännen om ännu)
Förvirrade gick vi ner till uppställningsplatsen. P54444 backade in på anvisad plats och vi fick se Big Boss i verkligheten med sonen i högerstolen. Han, Viktor Muller verkade vara en lugn, noggrann, artig och intelligent kille, så var min första värdering sv vår nye SAAB chef. Så steg han av bilen, låste den och pratade med folk på flera olika språk, imponerande.
Så plötsligt var det någon som på svenska sa; är det inte möbelhandlaren som är här? (förra gången jag hörde det uttrycket var på norska, i Casinot o Monte Carlo i samband med Rallyt 1973, förklaring kommer längre fram i reportaget. Lika snopen som nu, vem känner mig här?

Hej Lindberg, jag heter Danielsson, vi var här för 17 år sedan, världen är inte stor. Han verkade känna Muller, så han presenterade mig som ägare till Le Man vinnande bilen 2008 93:a från 1959. Viktor Muller sträckte fram handen och hälsade!! (jag har tvättat mig sedan dess). Första intrycket stämde: trevlig, jordnära intelligent kille som säkert kommer att utveckla SAAB!!

Jag gratulerade VD Jonsson till hedersmedlemskapet i Saabklubben. Efter 5 minuter gick de tävlande och fikade. I hastigheten såg jag att vänster sidoruta på Jonssons Saab var nedrullad, enligt Philip för att folk skulle se in hur en Saab ser ut, en PR grej. Trots avsaknad av ljud blev SAAB:arna uppskattade men det hade säkert varit bättre PR med 2 tum Rally sound!
När vi så gick tillbaka till ”SIMBA” mötte vi ett 50- tal Ferrari med startnummer som började på 500 osv i runda Mille Miglia skyltar.
Lite fakta om Rallyt Mille Miglia 10927- 1957. Brescia- Roma, 80 mil och 80 mil tillbaka, 160 mil eller 1000 Miles (Mille eller 1000 Miglia). De 160 milen gick på smala bergsvägar, genom byar i full fart. På grund av en olycka 1958 avbröts tävlingen. 1957 körde Charlie Lomander och Harald Kronogård till sig en klasseger med en SAAB 93. Deras tid blev 16 tim 40 min och 22 sekunder! Otroligt! (Skåne - Uppsala- Skåne). Idag körs rallyt som Regularity på 3 dagar, vilket betyder att de deltagande ekipagen skall köra på en idealtid. Till exempel en snittfart på 50 km/tim, inte för fort, ej heller för sakta, nog så knepigt. 375 startande ekipage. SAAB:arna hade startnummer 328 Muller- Muller, 329 Jonsson- Jonsson. Simba  stod kvar vid macken, ingen åverkan eller p-bot fanns, tack för det!

Fortsättning på resan följer!

Top