En liten järnvägshistoria.
Den 24/7 1892 kom första järnvägståget till Markaryd. Således fick Emmaljunga tågförbindelse någon knapp halvtimma tidigare.på grund av att tågen fick gå med en hastighet av högst 30 km i timman.

Invigning Markaryds station

Allt detta hade föregåtts av järnvägssträckan Hässleholm- Vittsjö invigdes redan den 13 september 1890, alltså om en dryg månad, för 130 år sedan. Denna förbindelses kostnader hade ältats fram och tillbaka, så att t.o.m N.S. Håkansson, jordbrukare och riksdagsman från Björstorp, kontaktade den engelske ingenjören Beazelly om möjligheten att anskaffa en engelsk entreprenör som med engelskt kapital kunde bygga järnvägen. Men denne Beazelly krävde garantier om bärighet för en sådan järnväg. Då inga sådana kunde lämnas var den utvägen stängd.

Vittsjö station

Med diverse banklån och garantier så byggdes bandelen. Men precis på invigningsdagen började rykten gå att banken backat ur och att det var ett vidskepligt omen att inviga på just en olycksdag den 13/9, men så skedde dock.

(Källa: “Vi smålänningar” nr.3 1988)