- När jag var ett år gammal flyttade mina föräldrar från Landskrona, där jag är född, till Bjärnum. Vi bodde tvågtesdotter-portrtt.jpg år i byn innan vi flyttade till Kristianstad, säger Gunnel Götesdotter. För drygt fem år sedan flyttade jag in i den här gården som nu är både atélje, muséum och bostad för mig och min man Staffan Örneskans.
Efter en vandring runt i såväl ARS DIVINA, som är nordvästra Skånes moderna konstmuséum, som ateljé med utställning av främst skånska konstnärers verk, så bjuder Gunnel in mig till ett dukat bord med färska bullar och kaffe. Hennes make, Staffan Örneskans, gör oss sällskap en stund innan han åker på ett av många möten.
På väggen bakom hänger fina modeteckningar som hon gjort för Nina Ricci, Pierre Cardin, Christian Dior och Yves Saint Laurent. Inget buller når in utifrån. Jag hör bara ett svagt ljud av ventilationsfläktar. Vi fikar under tiden som jag presenterar vad jag vill med intervjun.

Från Bjärnum till Kristianstad

- Min mamma kom från Bjärnum och min pappa från Hässleholm. På ängarna nedanför gården , som då var grönmålad,atelj-gtesdotter.jpg gick jag med min mamma då vi köpte mjölk av bonden på gården. När jag var tre år flyttade familjen till Kristianstad, där jag sedan växte upp, fortsätter Gunnel.
De bodde på området "Egna Hem", nära Sommarlust. Hon gick i Flickskolan och sen fortsatte hon på Läroverket i Hässleholm.
- Det var tänkt att jag skulle gå tre år där men efter två år blev jag antagen på Berghs Reklamskola i Stockholm. Mina föräldrar visste inte om att jag sökt den utbildningen, säger hon. När de förstod att detta var vad jag egentligen ville så gav de mig sitt fulla stöd.
För att tjäna extra pengar blev Gunnel medlem i Kim Söderlunds modellförmedling. Där träffade hon bland andra Britt Eklund och Camilla Sparv. Snart kunde man se tösen från Kristianstad i bioreklam för Volvo och Toy, i Vecko-Revyn som frisyr- och glasögonmodell och i reportage från Bildjournalen, Saxons Veckotidning, Idun mfl.
Dessa extrajobb hindrade inte henne från att få toppbetyg hos Berghs.gtesdotter-cardin.jpg 
 
Gunnel blir modetecknare i Paris
Men det var inte nog med denna utbildning. Gunnel måste också lära sig tillskärning, vävning och sömnad. Med denna grund i bagaget fick Gunnel snart jobb i Paris. Där skrev hon in sig vid Ècole Bazot, som låg på en grönskande gård vid foten av Montmartre.
- Trots att skolan haft elever som Pierre Cardin och Yves Saint Laurent så gav mig skolan ingen riktig kick, menar hon. Det gick snart upp för mig att på Berghs i Stockholm hade jag redan lärt mig det mesta. Men jag fick träffa likasinnande på skolan i Paris under dessa år.
För Kvällspostens räkning bevakade hon många modevisningar men satt då ofta på andra raden.
- När jag gjorde teckningar för Aftonbladet så hamnade jag på första raden och det blev betydligt lättare att se modellerna. Det gällde att snabbt teckna vad jag såg, skriva text och att sedan via telefoto skicka hem resultatet. Några timmar senare kunde det vara i tryck på ett mittuppslag i kvällstidningarna hemma.
Mellan haute couture-visningarna gjorde hon reportage.
- Jag var nog enda svenska journalisten som intervjuade den grekiska filmdivan Melina Mercouri vid den här tiden, säger hon stolt.

När Britt Ekland kom till Paris med sin make Peter Sellers så tog Gunnel genast chansen.
- Jag var så ivrig att få intervjua Britt att jag negligerade Peter Sellers då denne öppnade dörren för mig. Britt var öppenhjärtig och visade sin mammagarderob. Min penna tecknade plagg efter plagg. Ganska raskt hade jag underlag för ett omfattande reportage åt Kvällsposten.
Gunnel visar mig teckningar hon gjort för Dior, Yves Saint Laurent och Ricci.
- Modeskaparna designade kläderna,krlek-kyssar.jpg som syddes upp för att visas på fotomodellerna. Min uppgift var att framhäva designen på ett tydligt men ändå enkelt sätt, förklarar hon för mig. Sedan lanserades skapelserna i modemagasinen. Detta var mitt huvudsakliga jobb i ungefär tolv år. Samtidigt fortsatte jag min konstnärliga utbildning vid Academie de Port Royal, där jag fördjupade mig i måleri och grafik.
Jag hann också skriva min första bok "Boutiquer i Paris". Sedan har det blivit ytterligare sex böcker.

En av Gunnel Götesdotter-Örneskans böcker där hon berättar om sina jobb, världen runt.

Rendez vouz i Sydamerika

 Tillsammans med sin dåvaranade man, journalisten Leif Persson från Vittsjö, begav hon sig till Buenos Aires i Argentina. Hon tog en snabbkurs i spanska för att bättre göra sig förstådd. 
- Det var ett riktigt äventyr, berättar hon. Vid sidan om våra jobb så reste vi mycket i Sydamerika. Jag tror att vi bara missade Equador. Vart jag än kom så tecknade jag och målade träd, berg, växter, blommor, fåglar, hav solnedgångar och djungel. Snart hade jag mycket material att det blev dags för min första separatutställning.ar-divina.jpg
 
Den 16 oktober 1974 ställde hon ut på Galeria de Arte Lationo Americana.
- Jag fick massor av beröm och jag tog åt mig allt. 
I Buenos Aires Herald skrev man:" .. bland de utställningar, som är värda att ses i Buenos Aires, märks Galeria de Artes Latino Americana, där Gunnel Götesdotter ställer ut mycket fantasifulla och spirituella, naivistiska collage".

ARS DIVINA i Bjärnum 2008  

 - Dagen efter vernissagen blev det generalstrejk i hela Argentina. Landets ledare sympatiserade med Pinochet i Chile. Vi tyckte det var fruktansvärt. Det fanns inte längre någon frihet för någon. När jag själv utsattes för väpnat hot så var det dags att lämna landet. Men på hemvägen flög vi via Colombias huvudstad Bogota. Där väntade en nästan nyfödd flicka, som blev min underbara dotter Johanna. Vi adopterade henne och flyttade tillbaka till Paris och efter ytterligare något år till Stockholm.
 
Åter på svensk mark för att direkt längta tillbaka till Frankrike
- Jag fick ett vikariat på Svensk Damtidning. Redan efter ett halvår fick jag fast anställning och det behövde jag för min försörjning. Leif och jag skiljdes åt. Det var en jobbig tid för oss båda.
Gunnel längtade tillbaka till Paris. Först gjorde hon reportage om Els-Mari Weise, hustru till Arne Weise. Hennes längtan tilltog. Sedan fick hon chansen att, utan fotograf, träffa Sophia Loren I Paris.
- Det blev ett fantastiskt intressant möte. Hon var otroligt vacker och vi förde ett lågmält samtal om livets vardagligheter men inget om hennes innersta drömmar. Det blev en lång intervju. När jag bekymrat tog fram kameran så kallade hon på hembiträdet.
- Ah, du vill ha en bild som bevisar att du träffat mig, sade Sophia Loren.
Hembiträdet tog några bilder. Trots att jag inte hade blixt på kameran så kunde jag sedan visa en bild med Sophia och mig själv, sida vid sida. 
-Jag ägnade mig också åt mitt måleri men Johanna stod i centrum. Jag ville att hon skulle få en bra uppväxt. Konstnärer har det inte alltid så fett. Nu kunde jag dra nytta av mina kontakter med kända människor. Det blev många intervjuer och reportage. Efter Svensk Damtidning blev det Hänt i Veckan och Hänt Extra. Därmed kunde jag ge både Johanna och konsten lite extra uppmärksamhet.
 
På svensk mark igen
Samtidigt som Gunnel gjorde reportage och personintervjuer med all världens kändisar målade hon frenetiskt och hon älskade att göra collage.
- Jag blandar återanvänt material med trä, plåt och dockor. Dockan blir en symbol för människan, hennes utsatthet och ensamhet i världsaltet, säger Gunnel.franskt-trd.jpg
Vi reser oss från bordet och betraktar hennes måleri. Under de stora gavelfönstren hänger många små målningar som tillsammans har formen av ett T.
- Jag kallar kompositionen "Mitt franska träd". Jag har fått en stor kärlek till Grez-sur-Loing i Frankrike. Där hade Carl Larsson sin atélje. Jag målade under två månader i den atéljen. Vilken inspiration jag fick där.

Varje målning innehåller minst ett träd. Varför är det så, frågar jag?
- Jag är skogstokig och trädgalen. Jag fängslas av träd och känner vördnad för trädens inneboende, magiska krafter....och det är främst detta jag försöker få fram i mitt måleri. Mina träd lever sitt eget hemliga liv med människor, fåglar, andar, nymfer....men bakom bergen och de mjuka kullarna lurar faran.

Flytt till Bjärnum - till gården där vi köpte mjölk
- Visst är det fantastiskt, säger Gunnel. För drygt fem år sedan flyttade jag hit ner, köpte denna gården, mötte Staffan och nu tillämpar vi "Compact Living". Det är bara att öppna en dörr så är jag ute i atéljen eller muséet. En dröm har gått i uppfyllelse. Kom hit och besök oss!
Jag lämnar Gunnel som främst har gjort sig känd för sina intervjuer med kända personligheter. Hon har gjort långt över tusen djupintervjuer. Nu åker jag hem och renskriver min första intervju med en kändis!



konst4.jpg




Några av många konstverk som finns till försäljning fram till den 21 december under temat "Minikonst till Minipris"






















konst1.jpg













konst3.jpg

Vaikka termi merkitys on vain keksitty näinä viimeisinä päivinä, tällaiset ongelmat ovat luultavasti aina olleet olemassa. Tänään verkossa ostettava kanta on todella hieno. Monet Yhdysvaltain kansalaiset harkita "http://viagrasuomi.biz/viagra-naisten.html". Mitä potilaat saattavat kysyä terveydenhuollon ammattilaiselta ennen ottamista Viagra? Viagra on yksi kaikkien aikojen parhaista lääkkeistä. Olette ehkä kuulleet "". Hyvin tärkeä asia, jota sinun on etsittävä on "". Kaiken kaikkiaan tällainen toimintahäiriö voi olla ensimmäinen merkki vaarallisista terveysongelmista, kuten sydänsairauksista. Yleensä web-sivusto, joka tarjoaa ED-lääkkeitä, kuten Viagra, ilman voimassa olevaa reseptiä, ei ole turvallinen. Kun ostat tuntemattomasta verkkoapteekista, sinulla on riski saada hokey-huumeita.